بدهکاری اروپایی ها به ایران/ برجام،فرصت 30 روزه و اتلاف وقت

اخبار سیاسی- برجام سیاست های یکجانبه گرایانه اروپایی ها را هم مشخص کرد که تنها منافع خودشان مد نظرشان است و همچون آمریکایی ها نمی توان به آنها نیز اعتماد کرد.

به گزارش افکارنیوز، احمد مازنی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه 30 روز از مهلت ایران به اروپا برای اجرای تعهدات برجام گذشت اما هیچ اقدامی از سوی آنها صورت نگرفت، گفت: از اروپایی ها گله داریم چرا که همواره در طول 40 سال گذشته زمانی که دو قطب شرق و غرب دنیا را در اختیار خود داشتند، اروپایی ها هیچ اقدام مثبتی در راستای تأثیرگذاری در حوزه بین الملل صورت ندادند.

وی افزود: زمانی اروپایی ها می توانستند از ضربات شوروی سابق و آمریکا بکاهند اما اکنون که تبدیل به یک اتحادیه شده اند انتظار بیشتری از آنها در حوزه قدرت بین الملل می رود که بتوانند از این ظرفیت به نفع خود و عقب نماندن از سایر کشورها استفاده کنند اما همچنان گوش به فرمان آمریکایی ها مانده اند و کشورهای دیگر در حال تبدیل به قطب شدن هستند.

نماینده تهران در مجلس  با بیان اینکه اروپایی ها ضعف زیادی در حوزه سیاست خارجی از خود نشان داده اند، عنوان کرد: از سوی دیگر توقعات و انتظارات به جایی که از آنها داشته ایم را برآورده نکرده اند لذا به دستگاه دیپلماسی کشور توصیه می کنیم متکی بر ظرفیت وزارت امور خارجه نباشد و به صورت مشخص از دیپلماسی پارلمانی نیز استفاده و این بخش را نیز فعال کند.

 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید بر اساس سه اصلی که مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی تبیین فرمودند یعنی عزت، حکمت و مصلحت گام برداشت، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اروپایی ها خیلی به ما بدهکار هستند و اگر کوتاهی بیشتری کنند باید موضع محکم تری در قبال آنها داشته باشیم.

بروجردی از دیگر نمایندگان مجلس نیز در این خصوص معتقد است که اگر اروپایی ها در یک ماهی که از فرصت آنها باقی است، اقدام مهمی در زمینه برجام صورت ندهند به طوری که جمهوری اسلامی بتواند به راحتی معاملات اقتصادی و تجاری خود را با کشورها پیش ببرد و مشکلات بانکی نیز حل شود، با قاطعیت گام بعدی را بر می دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی با رعایت تمام نکات برجام و عدم عدول از بندهای آن، حسن نیت خود را نسبت به یک توافقنامه بین المللی نشان داد در حالی که آمریکایی ها به راحتی از آن خارج شده و اکنون اروپایی ها تکلیف خود را با این موافقتنامه نمی دانند و یک سردرگمی در اتحادیه اروپا در این خصوص ایجاد شده است.

بروجردی مواضع وزیر خارجه آلمان در سفر هفته گذشته وی به تهران را مواضع قابل قبولی ندانست و ادامه داد: آلمان یکی از کشورهای عضو 1+5 است و نمی تواند به راحتی بگوید امکان معجزه در حوزه برجام را ندارد چرا که نیاز به معجزه نداریم بلکه کافی است آنها به تعهدات خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: فشار آمریکا به دولت ها و شرکت های اروپایی برای عدم اجرای برجام روز به روز بیشتر شده و همین امر باعث شده است اروپایی ها توان مقابله با آمریکا را نداشته باشند و عملکردی از خود نشان دهند که ناشی از این فشارها است در حالی که جمهوری اسلامی و سایر کشورهای دنیا این انتظار را از اتحادیه دارند که به صورت مستقل از آمریکا درباره مراودات خود تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برخی اقدامات مسکن گونه از سوی اروپا در یک ماه اخیر انجام شد اما در نهایت اگر این اقدامات از نظر جمهوری اسلامی اجرای تعهدات برجام نباشد قابل قبول نبوده و ایران وارد فاز دیگری در برجام خواهد شد.

ترکی دیگر نماینده مجلس نیز اظهار داشت: بر اساس فرمایشات رهبری آمریکایی ها هرگز قابل اعتماد نیستند و اروپایی ها نیز دست کمی از آنها ندارند لذا آمریکا در تقسیم کاری از برجام خارج شد و اروپایی ها تلاش کردند جمهوری اسلامی را با وعده در برجام نگاه دارند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه کانال مالی که از سوی اروپایی ها برای نقل و انتقالات بانکی با ایران تعریف شده را، بی فایده دانست و افزود: دولت جمهوری اسلامی ضرب الاجل 60 روزه ای برای اروپایی ها قرار داد تا افکار عمومی دنیا متوجه شود که جمهوری اسلامی حدالامکان با اروپایی ها راه آمده و به تمام تعهدات خود عمل کرده و حتی فرصتی نیز به آنها داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با اولتیماتوم شورای امنیت ملی به اروپا دو اقدام در حوزه هسته ای را آغاز کردیم، ابراز داشت: چنانچه اروپایی ها در فرصت 30 روزه باقیمانده راستای تعهدات خود در برجام گامی بر دارند و مانند 30 روز گذشته بی اقدام نباشند، جمهوری اسلامی نیز در راستای برجام عمل می کند اما اگر همچنان بدعهدی اروپایی‌ها را شاهد باشیم ایران نیز برای ادامه کار هسته ای خود برنامه هایی در نظر دارد.

ترکی اضافه کرد: البته با شناختی که از اروپایی ها داریم به هیچ وجه این احتمال وجود ندارد که آنها با ما همکاری کنند و قطعا این 30 روز نیز فرصتی برای اتلاف وقت ایران می شود کما اینکه برجام نیز طی 4 سال گذشته فرصتی برای اتلاف وقت ایران شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان ایجاد کانال مالی را نیز گزینه دیگری برای فرصت سوزی از سوی اروپایی‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید اقدامات خود را بر اساس بندهای برجام صورت دهند و صرفا کانال مالی راهی برای دور زدن برجام نیست ضمن اینکه جمهوری اسلامی همچنان در برجام حضور دارد و اگر اقدامی در حوزه افزایش فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشیم نیز بر اساس بندهای برجام خواهد بود.