تازه ترین گزارش بین‌المللی درباره وضعیت تسلیحات هسته‌ای

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرد: تعداد کل سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان طی سال گذشته با کاهش روبرو شده است ولی کشورهای اتمی در حال نوسازی و مدرنیزه کردن کلاهک‌های خود هستند.

اخبار سیاسی- این گزارش افزود: تا ابتدای سال 2019 میلادی کشورهای آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند و پاکستان و رژیم صهیونیستی و کره شمالی در مجموع حدود 13865 سلاح اتمی در اختیار داشته‌اند.

این رقم نسبت به ابتدای سال 2018 میلادی با کاهش 600 عددی روبرو شده است ولی در همین مدت کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای در حال نوسازی و مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود بوده‌اند و چین، هند و پاکستان ابعاد زرادخانه‌های اتمی خود را گسترش داده‌اند.

بیشترین علت کاهش تسلیحات هسته‌ای در جهان مربوط به کاهش سلاح‌های اتمی آمریکا و روسیه بوده است که در مجموع 90 درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. بخش مهمی از کاهش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه مربوط به پیمان نیواستارت و تعهدات واشنگتن و مسکو بوده است. این پیمان در سال 2010 میلادی به امضای روسای جمهور دو کشور رسید و اعتبار آن در سال 2021 میلادی به پایان خواهد رسید.

مقام‌های ارشد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح نسبت به آینده این پیمان به شدت ابراز نگرانی می‌کنند چرا که در شرایط کنونی هیچ گونه عزم و اراده‌ای برای مذاکرات جدی برای تمدید این پیمان وجود ندارد.

سال آینده پیمان ان پی تی نیز 50 ساله خواهد شد. تعداد تسلیحات هسته‌ای در جهان نسبت به رکورد دهه 1980 میلادی با کاهش چشمگیری روبرو شده است. در آن دوران بیش از 70 هزار سلاح هسته‌ای در جهان وجود داشت.