کرملین: ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند می‌ماند

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه دیروز (سه‌شنبه) در رابطه با تصمیم هسته‌ای ایران تأکید کرد، مسکو همچنان معتقد است که ایران در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) باقی خواهد ماند و به تعهداتش به طور کامل پایبند می‌ماند.

اخبار سیاسی- بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، « بهروز کمالوندی » سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در نشستی خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

این اظهارات در ادامه روندی مطرح شده که ایران حدود یک ماه پیش در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز کرد و تأکید کرد، سطح تعهدات خود به این توافق را کاهش داده و در مرحله نخست، دیگر به سقف در نظر گرفته شده ذیل توافق برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی خود پایبند نخواهد بود.

۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام ، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه روز گذشته (دوشنبه) نیز اعلام کرده بود که از نظر این کشور، دولت ایران فعلا به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند است.

وی در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره نقض تعهدات توسط ایران، گفت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کنند که ایران تا کنون به تمام تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده است».

پسکوف در گفت‌وگوی امروز خود با خبرنگاران به موضوع افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز اشاره کرد و گفت، مسکو خواستار خویشنداری همه طرف‌ها در منطقه است و نمی‌خواهد شاهد اقدامات بی‌ثبات کننده باشد.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا به دنبال انتشار خبر رویترز به نقل از برخی مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه غرب آسیا گفت که «اجازه اعزام 1000 نظامی بیشتر به این منطقه داده شده که البته واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نبوده و این تصمیم بیشتر با هدف تضمین سلامت نظامیان در منطقه و حمایت از منافع ملی آمریکا صورت گرفته است».