مقام‌های آمریکایی: تقابل نظامی با ایران بعید است

مقام‌های آمریکایی در محافل غیرعلنی تأکید کرده‌اند احتمال تقابل نظامی مستقیم با ایران، مگر در صورت حمله ایران به کشتی‌های آمریکا یا شهروندان این کشور «بسیار بعید» است. 

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» با گزارش این خبر افزود با آنکه مشاوران تندرو «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ایران را به انجام رفتارهای بد متهم می‌کند، مقام‌های آمریکایی در محافل غیرعلنی تأکید می‌کنند احتمال درگیری نظامی میان دو طرف بسیار بعید است. 

این مقام‌ها گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران تبلیغات رئیس‌جمهوری تأکید کرد قصد دارد آمریکا را از افتادن در ورطه جنگ‌های خارجی غیرضروری دور نگاه دارد. این تبلیغات،  در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی او برای درگیری با ایران به شمار می‌رود. مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند ترامپ کماکان به دنبال یک توافق هسته‌ای بهتر با ایران است. 

دولت آمریکا از پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ خرداد/۱۳ ژوئن) با ارائه شواهد مبهم ایران را به دست داشتن در ماجرای انفجار دو نفت‌کش در دریای عمان متهم کرد. وزارت دفاع آمریکا همچنین فیلمی منتشر کرده که مدعی است یک قایق‌ ایرانی را در حال تلاش برای زودون مین از بدنه یکی از نفتکش‌های سانحه‌دیده نشان می‌دهد.

ادله دولت آمریکا در دنیا با تردیدهای جدی مواجه شده و غیر از انگلیس از سوی سایر کشورها حمایت نشده است. رئیس یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده جمعه هفته گذشته فیلم منتشر شده از سوی پنتاگون را زیر سوال برد و گفت که بر خلاف ادعای دولت ایالات متحده، این نفتکش توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته است. او با توجه به اینکه منطقه آسیب‌دیده نفتکش از سطح آب بالاتر بوده، ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی توسط اژدر را هم رد کرد.