انتخابات ۱۲ اسفند برهان جمهوریت نظام بود

حسین صفارهرندی، عضو سابق کابینه دولت نهم در گفتوگو با فارس پیرامون تحلیل انتخابات ۱۲ اسفند ابتدا به انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: از انتخابات سال ۸۸ میشد یک نتیجه اساسی گرفت و آن نتیجه همانطور که در زمان خودش به خوبی مطرح شد برجسته بودن نقش جمهوریت در رأی مردم بود.

وی افزود: پیش از آن عموماً توسط دشمن اینطور مطرح می‌شد که نظام جمهوری اسلامی ایران پایه‌های خود را بر اعتقادات مذهبی و عاطفی مردم بنیان کرده است و زمانی خواهد رسید که این رابطه ته می‌کشد و به این ترتیب بنیان‌های نظام در ذهن وفادارانش سست خواهد شد اما در سال ۸۸ شاهد بودیم که با حضور گسترده و فوق‌العاده ۸۵ درصدی جامعه رأی‌دهندگان، در حقیقت مردم به ادعاهای دشمن بدل زدند و گفتند که علاوه بر مشروعیت اعتقادی و تاریخی که نظام برای آنها دارد؛ مشروعیت مبتنی بر جمهوریت نیز برای آنها در حد اعلی توسط نظام فراهم شده است و در واقع آرای مردم دهان مخالفان نظام را بست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: رأی مردم در سال ۸۸ محک واقعی مشروعیت دموکراتیک نظام بود و در آن مقطع مردم با برهان جمهوریت ادعای دشمنان را هدف گرفتند.



*۱۲ اسفند امتداد ۲۲ خرداد بود

صفار هرندی در ادامه به انتخابات روز ۱۲ اسفند اشاره کرد و با تأکید بر اینکه آنچه که در ۱۲ اسفند دیدیم امتداد همان برهان جمهوریت نظام بود، یادآور شد: کلامی را که مقام معظم رهبری در سال ۸۸ فرمودند مبنی بر اینکه مردم در انتخابات‌های آینده حضور گسترده‌ای خواهند داشت؛ مبتنی بر همین حقیقت و برآورد درستی بود که معظم‌له از نگاه مردم داشتند.

سردبیر سابق روزنامه کیهان افزود: حضرت آقا به عنوان یک تحلیل‌گر حکیم که می‌توانند آینده را در جبین امروز سیاست ببینند، احساس کردند که مردم به این درک رسیده‌اند که در هر مقطعی، همان گزینه‌ای که برای دفاع از موجودیت نظام لازم باشد را رو می‌کنند.

صفار هرندی تصریح کرد: مردم وقتی که می‌بینند دشمن قصد دارد با ابزار دموکراسی یقه حکومت آنها را بگیرد در همین زمینه به او بدل خواهند زد و در روز ۱۲ اسفند همانند سایر انتخابات‌های گذشته دیدیم که این اتفاق رخ داد.

وی با بیان اینکه پیش بینی حضرت آقا نیز بر همین استدلال استوار بود، گفت: ایشان ذائقه مردم را به عنوان امامی که امت خود را به خوبی می‌شناسند، می‌فهمند و علت افزایش محبوبیت آقا به ویژه طی سال‌های اخیر که برخی هجمه‌ها علیه ایشان از جانب دشمنان گسترده‌تر شده همین درک متقابلی است که مردم و رهبری از یکدیگر دارند و هم را خوب می‌شناسند.

صفار هرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود راجع به پیام‌های انتخابات اخیر با بیان اینکه رأی مردم در ۱۲ اسفند رأی به نظام بود تصریح کرد: احساس مردم در این سالها این است که نظامشان با سرعت در حال پیشرفت است و آنها به هر نسبتی که کینه‌های بیرونی علیه کشور را می‌بینند احساس می‌کنند که این سرعت پیشرفتشان مثل خار در چشم مخالفان فرو می‌رود و لذا تصمیم می‌گیرند که به این سرعت افزایش بدهند.



*مردم مایلند سرعت پیوستگی خود با نظام را بیشتر کنند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم دوست دارند سرعت پیوستگی خود با نظام و چسبندگی با آن را بیشتر کنند تا دشمن عصبی‌تر شود و البته طبیعی است که دشمن عصبی نیز نمی‌تواند تصمیم منطقی بگیرد.

صفار هرندی به یکی دیگر از پیام‌های مهم انتخابات ۱۲ اسفند نیز اشاره کرد و بیان داشت: برای مردم جا افتاده است که داشتن نظامی که از ثبات و استقرار در کانون تصمیم گیری برخوردار باشد، می‌تواند آینده بهتری را برای آنها رقم بزند.

وی به وضعیت کشور ژاپن پس از جنگ جهانی اشاره کرد و گفت: ژاپنی‌ها فهمیدند که اگر بخواهند کشورشان ساخته شود باید به یک ذائقه سیاسی اعتماد کند و به وسیله آنها طی یک دوره طولانی اداره کشور را به پیش ببرند و لذا بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال از عمر مدیریت سیاسی کشورشان را به‌دست یک جریان سپردند.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران تصریح کرد: هم اکنون چنین گرایشی در مردم ما نیز در اعتماد به اصولگرایان پیش آمده است و مردم از میان وفادارترین نیروها به انقلاب اسلامی که طبعا اصولگرایان هستند، مشی اصولگرایی را برگزیده‌اند و این می‌طلبد که اصولگرایان به خواسته‌های مردم توجه جدی‌تری داشته باشند.

" ما در مجلس ششم دیدیم که عموم راه‌یافتگان به مجلس به جای پرداختن به نیازهای مردم به سراغ تغییر ساختارهای کلی نظام رفتند و مطالبات مردم را بی‌پاسخ گذاشتند. "

این جمله را صفارهرندی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: با تجربه‌ای که از مجلس ششم به دست آمد روشن است که مردم آن نوع سلیقه را نمی‌پسندند و لذا به اصولگرایی روی آورده و رأی داده‌اند.

وی همچنین افزود: مثلا علت اعتماد کردن مردم به شخصیتی مثل آقای حدادعادل در تهران این است که ایشان نماد متانت، استواری و سیاست‌ورزی خردمندانه در کشور ما است و این انتخاب مردم بسیار آگاهانه صورت پذیرفته است و نشان می‌دهد که مردم به سیاست معقول همراه با استواری و مبتنی بر اخلاق جوانمردانه گرایش دارند.



*منش سیاسی حداد عادل در چشم مردم نشسته است

صفار هرندی با تأکید بر اینکه اینها تنها بخشی از تبعات انتخابات ۱۲اسفند است که تا مدتها باید در مورد آن تفسیر و تحلیل صورت بگیرد گفت: به هر حال فاصله معنادار رأی دکتر حدادعادل با سایرین نشان می‌دهد که منش ایشان در سیاست، فضیلتی است که در چشم مردم نشسته است.



*سیاستمداران راه خود را با دغدغه‌های واقعی مردم تنظیم کنند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: خوب است که سیاستمداران ما به انتظارات مردم احترام بگذارند و راهی را که از این پس قصد طی کردنش را دارند؛ آن راه را همراه با دغدغه‌های واقعی مردم تنظیم کنند و البته باید دانست که استقرار و آرامش خواسته اصلی مردم است.



*جبهه متحد و جبهه پایداری می‌بایست راهی را می‌رفتند که منجر به این انتخاب مردم می‌شد.

صفارهرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد تحلیل وی را از اینکه لیست برندگانی که تاکنون در تهران اعلام شده‌اند شامل جمعیتی متناسب از کاندیداهای جبهه پایداری و متحد است، جویا شد تصریح کرد: من اعتقاد دارم که در حال حاضر باب گله‌گذاری را گشودن بی‌خردی است و اگر هم می‌خواهم سخنی بگویم از باب تخطئه و طعنه به دوستانمان نیست. اما اگر بیاییم و اتفاقات دو ماه اخیر را مهندسی معکوس کنیم درمی‌یابیم که عمل مردم گواه این است که جبهه متحد و جبهه پایداری می‌بایست راهی را می‌رفتند که منجر به این انتخاب مردم می‌شد.



*اگر وحدت شکل گرفته بود به لیست فعلی برندگان می‌رسیدیم

این فعال سیاسی و فرهنگی یادآور شد: تصور من این است که اگر اتحاد اصولگرایان با حضور دوستان پایداری شکل گرفته بود به لیستی می‌رسیدم که برآیند آن همین لیست ۳۰ برنده اعلام شده استان تهران است.

وی افزود: حرکت مردم گویا بود و نشان داد که آنها چه ذائقه‌ای دارند. ضمن اینکه این انتخاب حدود برد هر شاخه فکری را نیز نشان داد.

صفار هرندی تصریح کرد: اگر آن چیزی که باید در میان سیاسیون رخ می‌داد، اتفاق افتاده بود آنگاه می‌توانستیم، بگوییم برخی سیاسیون بر اساس ذائقه مردم عمل کردند اما به هر حال مردم خودشان این کار را کردند و با سبک و سنگین کردن ظرفیت‌های اصولگرایی به آنچه که می‌خواستند رأی دادند.



*آنهایی که دنبال انشعاب در جبهه اصولگرایی باشند کام مردم را تلخ می‌کنند

عضو سابق کابینه دولت نهم با ابراز امیدواری در زمینه اینکه گروه‌های اصولگرا به دنبال چیزهایی بروند که مردم را خوشحال می‌کند تأکید کرد: این، وحدت پس از انتخابات است که مردم را خوشحال می‌کند و اگر کسی دنبال تجزیه و انشعاب در جبهه اصولگرایی باشد کام مردم را تلخ کرده است.

وی در همین زمینه افزود: ذائقه‌های متفاوت همیشه وجود دارد اما چرا باید تا احساس کردیم سلیقه‌هایمان متفاوت است برویم و دکان جدید باز کنیم!؟

صفار هرندی با تأکید بر اینکه معتقدم باید انگیزههای انشعابطلبانه را در وجود خودمان سرکوب و تفرّق پیش از انتخابات را به وحدت پس از آن تبدیل کنیم خاطرنشان کرد: باید بتوانیم استعداد در کنار یکدیگر نشستن را تمرین کنیم و الّا از این جداییها طعمههایی برای آینده درست میکنیم که دشمن میتواند از آنها استفاده و به گروههای جدا شده حمله کند.