توصیه جالب گوترش برای کاهش تنش در خلیج فارس

آنتونیو گوترش روز یکشنبه بار دیگر کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را خواستار شد.

اخبار سیاسی- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گوترش که در حاشیه اجلاس جهانی «وزرای مسئول جوانان» در لیسبون پرتغال صحبت می‌کرد، گفت ضروری است که کشورهای منطقه خلیج فارس از «هرگونه تشدید تنش» اجتناب کنند.

وی افزود: «جهان نمی‌تواند یک تقابل بزرگ در خلیج [فارس] را تاب بیاورد. همه باید اعصاب پولادین داشته باشند.»

دو روز پیش هم «الساندرا ولوچی» سخنگوی گوترش اظهاراتی مشابه مطرح کرده و گفته بود که همه طرف‌ها باید از اقداماتی که ممکن است به تشدید تنش در منطقه خلیج فارس منجر شود، خودداری کند.

در هفته‌های اخیر اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به منطقه و تشدید تحریمهای نفتی علیه ایران به بالا گرفتن تنش در منطقه منجر شده است. در راستای همین اقدامات تحریک‌آمیز، بامداد پنج‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ساقط شد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز بعد مدعی شد که قصد داشته به بهانه ساقط شدن این پهپاد دستور اقدام نظامی علیه ایران را صادر کند، اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» نگرانی از تبعات گسترده نظامی و سیاسی اقدام نظامی علیه ایران عامل اصلی صرف نظر کردن ترامپ از این تصمیم بوده است. علاوه بر این، دولت آمریکا نگران است که پهپاد ساقط شده واقعا آنطور که ایران اعلام کرده، وارد حریم هوایی ایران شده باشد.