ایران پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر است

محمدجواد ظریف در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: 31 سال پیش مجمع عمومی ملل متحد با هدف آگاهی عمومی در زمینه مواد مخدر این روز را (5 تیر ماه) را روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری کردند.

اخبار سیاسی- وی یادآور شد: ایران پرچمدار مبارزه علیه مواد مخدر نامیده می‌شود و ما در کنار سایر اعضای بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر این روز را گرامی می‌داریم.

ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات چشمگیری در عرصه مبارزه با مواد مخدر و هزینه‌های بی‌شماری از لحاظ مادی و معنوی در این زمینه داشته است و یک شهید ما در این زمینه ارزش همه دنیا را دارد.

وی گفت: ما در این زمینه 3811 شهید و 12 هزار جانباز داشته‌ایم و هزینه‌های اصلی ما برای مبارزه با مواد مخدرغیرقابل جبران است و سالانه بیش از 300 میلیون دلار هزینه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دیگر اقدامات می‌شود. 

وزیر امور خارجه کشور گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان هستیم و اقدامات ما بین‌المللی است. 

وی گفت: پروژه یک میلیارد دلاری انسداد مرزهای شرقی را اجرایی کرده‌ایم و این موضوع قابل توجه جامعه بین‌المللی قرار گیرد که ایران به تنهایی 80 درصد کشفیات جهانی تریاک را دارد و در سال قبل 800 تن مواد مخدر را کشف کرد.

ظریف ادامه داد: مواد مخدر مانند هر پدیده اجتماعی دارای خاصیتی سیال و پویا است این بدان معنی است که این پدیده را به هیچ مرز و حدودی نمی‌توان محدود کرد. ضمن آنکه این پدیده در برابر مداخلات به عمل آمده تغییر چهره داده و به شکل دیگری در می‌آید. بر این اساس هیچ طرفی نمی‌تواند خود را از گزند این معضل مصون بداند و ویژگی‌های متقابل در دنیای امروز به پدیده مواد مخدر نیز قابل تسری است.

وی گفت: با این پدیده اگر به صورت یکپارچه و متحد مواجهه انجام شود می‌تواند به بُرد همه طرف‌ها بیانجامد و متقابلاً آنها که تصور می‌کنند که این مشکل منحصر به کشور یا منطقه خاصی است از تبعات آن در امان نخواهند بود.

وزیر امور خارجه کشور گفت: با عنایت به اهمیت توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ارکان جوامع بشری، جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که اتحاد رویکرد توسعه‌محور می‌تواند در برخورد با پدیده اجتماعی از جمله مواد مخدر بسیار مفید واقع شده و ما را در دستیابی به موفقیت کمک کند. 

ظریف افزود: ما ضمن تأکید بر نقش حق توسعه به عنوان یکی از عناصر اصلی حقوق بشر تأکید می‌کنیم که حل مسأله مواد مخدر بدون توجه به زیرساخت‌ها، نیازها و الزامات اساسی جوامع هدف و در رأس همه آنها توسعه تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. 

وی افزود: رژیم بین‌المللی کنترل مواد مخدر و در رأس آن اقدامات UNODC مبتنی بر اجرای کنوانسیون‌های سه‌گانه بین‌المللی مواد مخدر به منظور کاهش سوءمصرف و تقاضای مواد مخدر، مقابله با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه‌های غیرقانونی است.

ظریف گفت: لاکن چندی است بروز و ترویج برخی رویکردها و گرایشات با بهانه‌های گوناگون در تقابل با اهداف ترسیم شده برای میل به جهانی عاری از سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر می‌باشد. 

وزیر امور خارجه کشور گفت: منادیان رویکرد مزبور بدون توجه به اقدامات و تلاش‌هایی که برای تدوین و تأسیس رژیم بین‌المللی کنترل مواد مخدر و در رأس آن کنوانسیون‌های سه‌گانه صورت پذیرفته با طرح مواردی از جمله حقوق بشر، ارتقای بهداشت عمومی و افزایش دسترسی به داروهای تحت کنترل درصدد قانونی‌سازی و جرم‌زدایی از مواد مخدر هستند. در این رابطه جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر و کشوری که دارای جایگاه ویژه‌ای در راهبرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد است ضمن حمایت از مأموریت این دفتر و تأکید بر مرجعیت UNDC در حوزه مقابله با مواد مخدر نگرانی خود را نسبت به هر گونه رویکردی که با مأموریت این سازمان بوده و یا منجر به مداخله در مأموریت فعلی سازمان از طریق ایجاد مسؤولیت‌های موازی برای سایر کارگزاری‌ها ابراز می‌کند.

وی گفت: با عنایت به ماهیت متغیر پدیده‌های سیاسی و اجتماعی من‌جمله مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که لزوماً نسخه هیچ کشور یا منطقه‌ای برای کشور یا مناطق دیگر قابل توصیه و تجویز نمی‌باشد، معضل مواد مخدر در کشورهای غربی و اروپایی در سطح دادوستد و خرده‌فروشی خیابانی در حالی که در مناطقی همچون منطقه ما مسأله مواد مخدر همراه با ناامنی، شرارت و تحرکات خشونت‌بار و عبور کاروان‌های مسلح و حضور شبکه‌های بزرگ مواد مخدر در سطوح مختلف است بنابراین ما ضمن اعلام پایبندی و حمایت از حقوق بشر توجه کشورهای منادی حقوق بشر را به حقوق خانواده‌های قربانیان و افرادی جلب می‌کنیم که قربانی مطلق شبکه‌های سودجو در عرصه مواد مخدر گشته و از بابت قاچاق مواد مخدر صدمه و آسیب دیده‌اند.

ظریف گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در آستانه به پایان رساندن چهارمین دور برنامه‌ مشترک خود با این دفتر است متأسفانه علی‌رغم اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران که در راستای پایبندی کشورمان به تعهدات بین‌المللی خود صورت می‌پذیرد مدت عدیدی که این برنامه به دلیل عدم مشارکت جدی کمک‌کنندگان اصلی از بخشی از اهداف خود باز مانده است. 

وزیر امور خارجه کشور گفت: شرکای سازمان ملل متحد و در رأس آنها کشورهای اروپایی که از کمک‌کنندگان سنتی به پروژه‌های این دفتر در ایران به شمار می‌روند با طرح گفت‌وگوهای انتقادی علیه ایران و یا به عناوین مختلفی همچون مجازات قاچاقچیان از تأمین پروژه‌های این دفتر در ایران خودداری می‌کنند و در این رابطه ضرورت دارد تا اعضای جامعه بین‌المللی با عمل به اصل مسؤولیت مشترک نسبت به تجویز و تقویت ارائه کمک‌های فنی و تجهیزاتی به آنها اقدام نماید. این امر می‌تواند آغازگر فصل جدیدی در عرصه همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشد.

وی گفت: اعمال تحریم‌ها و اقدامات قهری یک‌جانبه مانع اجرای همکاری‌های بین‌المللی به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر شده و آمریکا و برخی از کشورهای غربی مسؤول مستقیم عواقب ناگوار و ایجاد اختلال در مبارزه بین‌المللی با مواد مخدر می‌باشد. 

ظریف خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر بر لزوم پرهیز از سیاسی‌سازی و یک‌جانبه‌گرایی و توجه به همکاری‌های بین‌المللی به عنوان ضرورتی برای دستیابی به اهداف تصویر شده برای این روز و ساختن فردایی بهتر برای تمام انسان‌ها متمرکزاست.