سردبیر گلوبال تایمز: پامپئو نمی‌تواند نقش یک دیپلمات را ایفا کند

«هو شیجین» سردبیر کل روزنامه «گلوبال تایمز» که رسانه رسمی حزب حاکم چین محسوب می‌شود در یک پیام توییتری نوشت که «مایک پامپئو» همچنان یک مدیر «سیا» است و «دیگر نمی‌تواند نقش یک دیپلمات ارشد آمریکا را ایفا کند».

اخبار بین الملل- بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، شیجین در ادامه تصریح کرد که  پامپئو «به مشکل‌سازترین مقام آمریکا برای چین تبدیل شده است».

وی در پیام توییری روز گذشته (دیروز) خود نوشت:«از نظر چین، وی ( پامپئو ) همچنان رئیس سیا است که مسئولیت وزارت خارجه را برعهده گرفته است.

بنا به گزارش شبکه راشاتودی، این پیام توییتری سردبیرکل روزنامه گلوبال تایمز چین در حالی منتشر شده است که پامپئو بعنوان یک دیپلمات آمریکایی در حال دیدار با سران عربستان سعودی و امارات عربی متحده است تا مخالفت‌های منطقه‌ای علیه ایران را افزایش دهد.

روزنامه گلوبال تایمز همچنین روز گذشته در یادداشتی به زبان چینی ضمن تقدیر از عملکرد ایران در ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران نوشت:«ایران با استفاده از یک سامانه پدافندی داخلی، برای اولین بار در جهان این [نوع] پهپاد جاسوسی راهبردی ایالات متحده را ساقط کرد.»

روز پنج‌شنبه هفته گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» پس از ورود به آسمان ایران هدف سامانه پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این پهپاد پس از پرواز از جنوب خلیج فارس، «بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد» و نهایتا درون فضای سرزمینی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

گفته می‌شود علت حضور پامپئو در عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی می‌تواند درپی اعتراض این دو کشور به عدم اقدام متقابل واشنگتن در برابر انهدام پهپاد آمریکایی و آسیب دیدن چند نفتکش این دو کشور در آب‌های حوالی تنگه هرمز باشد.

ریاض و ابوطبی مدعی هستند که ایران مقصر بروز حادثه برای نفتکش‌ها است. آمریکا و انگلیس نیز از مدافعان این ادعا هستند.