سیاستمدار فلسطینی: سرنوشت ترامپ درانتخابات را، ایران رقم می‌زند

بسام ابوشریف، نویسنده و مشاور قبلی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (یاسر عرفات) در یادداشتی برای روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با عنوان «آیا رهبر عالی ایران، ترامپ را در انتخابات آتی ساقط می‌کند»، تاکید کرد، استراتژی خردمندانه کنونی ایران در تقابل با آمریکا شکست ترامپ در انتخابات آتی را رقم خواهد زد.

اخبار سیاسی- در مقدمه این یادداشت آمده است: همه بر این باورند که ترامپ به طور فوری و صریح به موافقت ایران با مذاکره نیاز دارد و همان گونه که خودش می‌گوید مذاکره بدون پیش شرطی که  یک هدف و آن هم تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای را محقق کند.

نویسنده در ادامه با طرح این سوال که چرا ترامپ نیاز به موافقت ایران برای مذاکره دارد؟، افزود: این سوال مهمی است که پاسخ آن راهنمایی برای همه در مورد نحوه مدیریت جنگ‌های سیاسی است. ترامپ چیزی از ایران جز آغاز کردن مذاکرات را نمی‌خواهد و معتقد است که می‌تواند همان‌گونه که می‌خواهد و با دستور کار خود و نه دستور کار ایران وارد مذاکره شود.

نویسنده تصریح کرد: ترامپ پس از تحمل یک سری شکست‌ در همه تصمیم‌ها و اقدامات طول سال‌های حکومت خود (دیوار مکزیک - بیمه درمان – جنگ تجاری - خروج از توافق آب و هوایی - تلاش برای نابودی سازمان ملل و تعلیق آنروا )  حالا دیگر نمی‌تواند درباره نتایج انتخابات بعدی اطمینان خاطر داشته باشد مگر اینکه ایران با مذاکره موافقت کند.

قدردانی ترامپ از ایران به خاطر سرنگون نکردن هواپیمای سرنشین‌دار آمریکایی و هوشمندانه خواندن رفتار ایران و به دنبال آن، اظهارات تازه بولتون در دیدار با نتانیاهو و تهدیدهای مجدد وی درباره جنگ همگی نشان می‌دهد ترامپ اعصاب ندارد و نگرانی  از آینده او را نابود کرده است و تنها هدف کنونی او برنامه ریزی برای پیروزی در انتخابات 2020 است.

به عقیده نویسنده، زورگویی ترامپ و اقدامات غیر حساب شده او فقط به درد ماشین حساب غربی‌ها می‌خورد که چیزی از معنا و مفهوم «عزت ملی» همه ملت‌های اصیل نمی‌دانند آنهایی که تجربه‌ای طولانی و قدرت و اراده‌ای آهنین در گرفتن حقوق خود برخوردارند.

ابوشریف افزود: ماشین حساب غرب به ترامپ می‌گوید فشار اقتصادی، تحریم، تهدید و لشکرکشی، ایران را سرتا پا گوش پای میز مذاکره می‌نشاند؛ اما وقتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر ژاپن مذاکره با واشنگتن را رد کرد و به پیام ترامپ پاسخ نداد و گفت که ترامپ شایسته پاسخ از جانب ما نیست. این کلام، نماد غرور ملی و اراده مردمی برای مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان عالم است.

نویسنده تصریح کرد: نخست وزیر ژاپن کاملا فهمید منظور رهبر انقلاب چیست؛ چرا که ژاپن هم کشوری اصیل و دارای عزت ملی و میراث فرهنگی کهنی است که خود اولین قربانی بمب اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی بوده است.

رای الیوم نوشت: ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا نیاز به موافقت ایران دارد. نتیجه اینکه ترامپ با همه ماشین حساب‌هایش آینده خود را در دست ایران قرار داده است. ایران می‌تواند موجب سرنگونی یا پیروزی او شود و این دستاورد بزرگی برای ایران است و از همین رو بود که ترامپ وقتی گفت در واکنش به سقوط پهپاد آمریکایی، حمله‌ به ایران را که یکصد و پنجاه کشته برجای می‌گذاشت لغو کرده تلاش داشت به ایرانی‌ها القا کند، برای آنها دلش نازک است.

این روزنامه افزود: آمریکایی‌ها با حماقت خود تصور کردند ایران حافظه خوبی ندارد و شمار کشته‌ها در عراق، سوریه، افغانستان و یمن به دست نظامیان آمریکایی را در اختیار ندارند. همین روزهاست که ترامپ بولتون را از کاخ سفید بیرون کند. از همین روست که بولتون با سفر به فلسطین اشغالی به نتانیاهویی پناه برد که با کمال وقاحت نژادپرستانه می‌گوید، ایران هر روز به یمن، سوریه، عراق و لبنان تجاوز می‌کند. با این حساب، حمایت ایران از جبهه مقاومت و مخالفت با عادی سازی با اسرائیل تجاوز محسوب می‌شود.

نویسنده تاکید کرد: مطمئنا این حرف‌های نتانیاهو نزد افکار عمومی منطقه خریداری ندارد بلکه فقط به درد افکار خاص دارودسته دولت ترامپ و سیستم امنیتی آن و همچنین افرادی مثل محمد بن سلمان، آلت دست جراد کوشنر داماد ترامپ و همسرش دختر ترامپ، می‌خورد.

وی افزود: محمد بن سلمان، مزدور و مترسک دست کوشنر شده است و درجه حماقت آن به حدی رسیده که ثروت عرب‌ها و مسلمانان در جزیرةُ العرب را به جیب اسرائیل و جنبش صهیونیسم و نهادهای ترامپ و صهیونیست‌ها در صنایع اسلحه سازی آمریکا می ریزد.

ابوشریف در پایان می‌پرسد پس ایده تازه چیست و ادامه می‌دهد اگر فرض بگیریم ترامپ از تحریم‌ها عقب نشینی کند و زمینه موافقت ایران برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای را فراهم کند، عنوانی که برای آن پیشنهاد می‌دهیم «توافق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است»، یعنی خلع سلاح اتمی اسرائیل هم در دستور کار آن باشد. همان کاری که ترامپ می‌خواهد با کره شمالی انجام بدهد.