آب نبات چوبی اروپا با اینستکس/ مراقب فریب اروپایی ها باشید

اخبار سیاسی- اینستکس واژه ای است که در ماههای اخیر بارها از سوی مقامات مختلف کشور و اروپایی ها بیان شده و در واقع   راه اندازی سازوکاری برای ایمن سازی تجارت میان ایران و اروپا  است.

به گزارش افکارنیوز، پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد ، اروپایی ها وعده دادند که کانال ویژه مالی( SPV )  را راه اندازی کنند و حالا بعد از گذشت بیش از یک سال و وعده های پی در پی از سوی مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی اینستکس به شکل نصف و نیمه ای از جمعه اجرا شده است.

متاسفانه اما این اجرای نصف و نیمه برخی سیاسیون لیبرال را در کشور خشنود ساخته و بار دیگر بر طبل دستاوردی بزرگ می کوبند اما آنچه از شواهد مشخص است اینکه این اقدام اروپایی ها زمانی انجام شده که ایران ضرب الاجلی را مشخص کرد .

اروپایی ها که دیدند ایران بدون هیچ نوع کوتاه آمدنی هر نوع تجاوزی را به خاک های کشور با پاسخی شدید می دهند و پهباد  میلیون دلاری آمریکا را به راحتی مورد هدف قرار داده اند بهخ قدرت نظامی ایران واقف شدند.

آشفتگی ترامپ نیز در مقابل ایران 

از سوی دیگر لحن ترامپ نیز در مقابل ایران نشان می دهد وی در وضعیت آشفتگی به سر می برد و پس از ماجرای پهباد اروپایی هایی مانند فرانسه و انگلیس مقامات خود را به ایران فرستادند و در اقدامی غیر منتظره جمعه از راه اندازی و اجرایی شدند اینستکس رو نمایی کردند.

اینستکس به شکل نصف و نیمه در حالی اجرایی شده که  بر خلاف وعده سازمان انرژی اتمی ، که قرار بود در روز ۶ تیر (دو روز قبل) ایران از سقف ۳۰۰کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کند، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده و یا دست‌کم دولت ایران از اعلام آن خودداری کرده است تا نشانه‌ای از ملایمت را به اروپا اعلام کند.

تغییر رفتار اروپا نشان می دهد هر زمان ایران در مقابل دشمن قدمی از مواضعش کوتاه نیامده آنها مجبور به تغییر رفتار خود شده اند.

مهمترین ایراد اینستکس

مجید شاکری  کارشناس اقتصادی درباره مهمترین ایراد ساختار اینستکس گفت: ساختار اینستکس در چهارچوب تحریم آمریکاست و این یک اشکال بزرگ است.

شاکری ضمن تأکید براینکه اینستکس عملاً محدود به غذا و دارو است، تصریح کرد: این طور نیست که بگوییم در آینده حوزه سرویس دهی اینستکس گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس ساختار بسیار ضعیفی دارد و اصلاً جذاب نیست، افزود: از نظر فنی و اقتصادی ساختار اینستکس خیلی ضعیف است و همراستا با تحریم‌های آمریکاست. درحالی که اروپا می تواند راه‌های متعدد دیگری برای ادامه برجام انتخاب کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه های دیگری برای اروپا وجود دارد که هزینه تحریم پذیری بالایی برای امریکا دارد، گفت: اروپا می توان گزینه همکاری با شرکت‌های دولتی و ملی را برای ایران بکار گیرد.

شاکری استفاده از فضای ویژه چین توسط اروپا را راهکار دیگری به جای اینستکس عنوان کرد و افزود: اروپا می خواهد بدون خیس شدن شنا کند.

اینستکس برای مکیدن و بیرون کشیدن بخشی از بنیه مالی ایران است

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به موضوع اینستکس در بخشی از یادداشت خود هشدار داد که : این سامانه مالی که در نشست وین، شروع به کار آن را اعلام کردند، حتی چیزی کمتر از فرمول نفت در مقابل غذا و دارو است؛ چرا که اروپا خرید نفت از ایران را ممنوع کرده و فقط برای مکیدن و بیرون کشیدن بخشی از بنیه مالی ایران است که از منابع دیگر حاصل شده است. این درحالی است که مفاد برجام با همه اعوجاج و کاستی‌های محتوایی آن که مذاکره‌کننده ایرانی آن را نادیده گرفته و شرایط امروز را به‌وجود آورده، طرف‌های غربی را مسئول تسهیل مناسبات بانکی و تجاری با ایران می‌داند که باید خسارت‌های تجاری و مالی ایران در سال‌های گذشته و خسارت‌های ناشی از تحریم‌های ترامپ را بدان افزود و اروپا که شریک دزد در قافله برجام بوده، مسئول پاسخگویی به آن است. حال اگر این حجم از تعهدات را با آبنبات مسموم و کوچک اینستکس، بخواهند جایگزین کنند تا ایران از اقدامات خود در روز‌های آینده جلوگیری کند، یکبار دیگر کلاه گشادی را خودمان بر سرگذاشته‌ایم. شورای امنیت ملی کشورمان مطالبه نفتی، بانکی و تجاری و نه در حجم و اندازه اینستکس، بلکه در اندازه و قواره‌ای که برجام تأکید کرده را باید ملاک ارزیابی رفتار عمل اروپا قرار دهد و با استمرار در گام‌های جدید تا زمانی که نتایج عملی و نه وعده‌های فریبکارانه روشن شود، مسیر سیاست‌های تعدیل تعهدات ایران در برجام ادامه یابد؛ چرا که همین اندازه عقب‌نشینی اروپایی‌ها هم به برکت مقاومت و تقابل به دست آمده، در کمین اقدامات تنبیهی ترامپ است و هیچ تضمینی برای کانال پیشنهادی اروپا وجود ندارد، که کمترین تأثیری روی حوزه‌های تحریمی و جبران خسارت و فشار‌های امریکا به ایران ندارد.

به نظر می رسد اروپایی ها در اینستکس با دادن آبنبات چوبی سعی دارند ایران را متقاعد کنند که بر تعهدات برجامی خود باقی بماند اما باید هشیار بود که اگر اروپایی ها می خواهند حسن نیت خود را نشان دهند باید همه تعهدات برجامی از سوی طرف های مقابل اجرا شود ، موضوعی که هنوز پس از برجام هنوز اتفاق نیفتاده و فقط ایران بر تعهدات برجامی خود باقی مانده بود.