نماینده مجلس: اینستکس بدون منفعت برای ایران، ارزشی ندارد

شهروز برزگر ، درباره لزوم اجرای تعهدات برجامی از سوی اتحادیه اروپا و دلخوش نبودن به اینستکس گفت: اینستکس ظرفی است که باید در آن کالایی باشد که خرید و فروشی در آن صورت گیرد. 

اخبار سیاسی- وی افزود: تا وقتی اتحادیه اروپا نفت ایران را خریداری نکند در صورتی که اینستکس هم اجرایی شود فایده‌ای ندارد لذا باید فروش نفت وجود داشته باشد تا بتواند واردات انجام داده و موضوع انتقال ارز به کشور برقرار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تبدیل درآمدهای نفتی به کالا و انتقال ارز در شرایطی که کشورمان در تحریم ظالمانه آمریکایی‌ها قرار دارد و کشورهای دیگر حاضر نیستند نفت جمهوری اسلامی را بخرند در صورتی که اینستکس هم وارد فاز عملیاتی شود وقتی منفعتی برای ایران ندارد عملا کاربردی هم نخواهد داشت.

برزگر گفت: وقتی اتحادیه اروپا و کشورهای حاضر در آن نفت جمهوری اسلامی را خریداری نمی‌کنند کدام پول را میخواهند از طریق اینستکس وارد ایران کنند؟ و باید مشخص شود که آنها کدام منابع ارزی را بنا دارند از طریق کانال مالی اینستکس به تهران انتقال دهند؟

وی گفت: تا زمانی که کشورهای اروپایی نفت ایران را خریداری نکنند و ارزی به ایران تعلق نگیرد قطعا اینستکس یا هر چیز دیگری فایده‌ای ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌: اتحادیه اروپا در بحث‌های سیاسی و کلامی عملیاتی شدن اینتسکس را مطرح می‌کند اما در مقام عمل، اجرای آن را شاهد نیستیم. ضمن اینکه اگر اینستکس عملیاتی شود و فروشی در آن وجود داشته باشد و تحریم‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در آن شکسته شود در آن صورت می‌توانیم اعلام کنیم اینستکس به معنای واقعی وارد فاز اجرایی شده است.

برزگر خاطرنشان کرد: باید درون ظرف اینستکس چیزی برای عرضه وجود داشته باشد و تا زمانی که این ظرف تهی است و کالا ارزی در آن وجود ندارد تا از طریق اینستکس منافع آن به جمهوری اسلامی برسد و تعامل و همکاری شرکت‌ها با یکدیگر وجود نداشته باشد محکوم به شکست خواهد بود و اسمش مهم نیست چه باشد.

وی گفت: اتحادیه اروپا بر اساس وعده‌هایی که در خصوص راه‌اندازی اینستکس و تضمین آن بیان کرده بود و حتی در مورد برجام هم تعهداتی را داشتند باید به عینه شاهد تغییر و تحولات در برخورد اتحادیه اروپا و دور زدن تحریم‌ها باشیم در غیر این صورت اینستکس یا هر چیز دیگری برایمان اهمیت ندارد.