ایران به آینه‌ای از فرسایش قدرت آمریکا تبدیل شده است

 روزنامه آلمانی «تاگس تسایتونگ» در گزارشی به تحولات اخیر در ارتباط با ایران و تنش‌آفرینی‌های آمریکا اشاره کرد و نوشت که پرداختن به جریان‌سازی‌های خبری باعث شده تا وقوع جنگ با ایران قابل تصور شود اما اساس چنین دیدگاهی همان تفکر قدیمی غرب مبنی بر دوست و دشمن دانستن کشورهاست.

اخبار سیاسی- در این گزارش آمده است که شور و شوق مردم ایران که در پی نهایی شدن توافق هسته‌ای غرب با ایران (برجام) شدت گرفته بود، اکنون فروکش کرده است و چنین وضعیتی عادی نیست بلکه ناشی از جریان‌سازی‌های خبری درباره جنگ است چرا که در مباحث عمومی، دلایل و اثرات یک واقعه از هم تفکیک نمی‌شوند. در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، «بحران ایران»  به تنشی منجر شد که خطر جنگ را اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت که این جریان سازی‌ها بیشتر شبیه نوعی مه یا دود هستند که مانند پوششی بر روی افکار عمومی عمل می‌کنند تا مسبب اصلی آن یعنی واشنگتن را درامان نگه دارند. حال اگر ایران هم در  موضع‌ کنونی خود تغییری ندهد، دیر یا زود، حمله به ایران موضوعی قابل تصور می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است که به عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که از اول ماه می، دولت آمریکا شرکت‌هایی از کشوری ثالث که در زمینه خرید اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگین و نقل و انتقال تجهیزات هسته‌ای نقض کننده توافق هسته‌ای، با ایران مشارکت داشته باشد را تحریم می‌کند. ترامپ (می خواهد) به وسیله این اقدامات ایران را در مسیری بیاندازد که توافق را نقض کند و گناهی هم متوجه این کشور شود.

این روزنامه آلمانی در تشریح دیدگاه خود نوشت که اگر این سوال مطرح شود که چرا اروپایی‌ها انقدر کم در جهت عملی شدن حرف‌هایشان اقدام می‌کنند تا فشارهای آمریکا در زمینه رابطه بازرگانی با ایران را کاهش دهند در این صورت فقط یک پاسخ به ذهن می‌رسد و آنهم این است که شکست اروپا به منزله شکست عموم خواهد بود. البته وضعیت در آمریکا هم چندان خوب نیست و آنهایی که مخالف برنامه جنگ علیه ایران هستند، قربانی سیاست‌های جنگ‌افروزانه آنهایی می‌شوند که از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کنند. ضمن اینکه یک نفرت قدیمی از ایران در دموکرات‌ها قدرت گرفته است.

روزنامه یاد شده در این بخش به تضاد رویکرد آمریکا در برابر ایران و عربستان پرداخت و نوشت که در این زمینه بد نیست که به رویکرد آمریکا در برابر ایران و عربستان توجه کنیم.گویی که ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌ در کنسولگری ایران رخ داده است و «محمدبن سلمان» شاهزاده سعودی هم یک ایرانی بوده است. آنچه از آن به عنوان بحران ایران یاد می‌شود نشان می‌دهد که تا چه حد ایدئولوژی دوست و دشمن کارایی داشته است.

تاگس تسایتونگ  با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در پی چهل سال تنش با آمریکا همچنان قوی است نوشت که از زمانی که دیپلمات‌های آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در سال ۱۹۷۹ به گروگان گرفته شدند، تهران به آینه‌ای از فرسایش قدرت آمریکا تبدیل شده است. ترامپ آخرین جنگ اقتصادی علیه ایران را روز چهارم نوامبر(۱۳ آبان) آغاز کرد یعنی همان تاریخی که گروگانگیری صورت گرفت.اما این اقدام نمادین، علیه او به کار گرفته می‌شود.