کشور‌های اوپک از تمدید توافق کاهش تولید نفت حمایت کردند

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه امروز، دوشنبه اعلام کرد تمامی کشور‌های شرکت کننده در توافق کاهش تولید اوپک، از پیشنهاد تمدید این توافق برای ۹ ماه دیگر طبق شرایط کنونی حمایت می‌کنند.

اخبار سیاسی_ رویترز نیز گزارش داد کشور‌های عضو سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و متحدان آن قصد دارند این هفته کاهش عرضه نفت را دست کم تا پایان سال جاری میلادی تمدید کنند.

رویترز نوشت: ایران هم مانند عربستان سعودی، عراق و روسیه از تولیدکنندگان مهم نفت، در بحبوحه اقتصاد رو به تضعیف جهانی، خواستار تصویب سیاستی به منظور افزایش قیمت‌ نفت خام است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز دوشنبه به خبرنگاران گفت وی از تمدید کاهش تولید نفت به مدت شش تا ۹ ماه حمایت می‌کند.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه از سال ۲۰۱۷ در حال کاهش تولید نفت خود بوده‌اند تا از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کنند. این در حالی است که آمریکا تولید نفت خود را افزایش می‌دهد. آمریکا امسال بزرگترین تولید کننده نفت در جهان بود و میزان تولید آن از عربستان و روسیه هم فراتر رفت.

نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای جهانی نفت که ناشی از اختلاف تجاری چین و آمریکاست، در ماه‌های اخیر به چالش‌های فرا روی سازمان اوپک با چهارده عضو، دامن زده است.

قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته و به بشکه‌ای ۶۵ دلار رسیده است. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان داد افزایش قیمت‌های نفت ممکن است متوقف شود زیرا کند شدن رشد اقتصادی جهان بر میزان تقاضا تاثیر گذاشته و آمریکا نیز مقادیر زیادی نفت را روانه بازار کرده است.