ریابکوف: عبور ایران از مرز 300 کیلویی ذخایر اورانیوم، عجیب نیست

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته که عبور ایران از مرز 300 کیلویی ذخایر اورانیوم مجاز شمرده شده در برجام ، تعجب‌آور نیست.

اخبار سیاسی- روسیه پیش‌تر نیز در خصوص گام اول ایران در کاهش تعهدات برجامی خود یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام، ابراز داشته بود که تصمیم ایران را درک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد

تأیید عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم

به گزارش اینترفکس، ریابکوف افزایش ذخایر اورانیوم ایران را «تاسف‌آور» خوانده اما تاکید کرد که نباید این مساله بزرگ‌نمایی شود. او از طرف‌های برجام خواسته که بر تنش‌ها در این خصوص نیفزایند.

ریابکوف افزود: «از طرف‌های اروپایی می‌خواهیم که بر تنش‌ها در این زمینه نیفزایند،‌ همچنانکه از ایرانی‌ها می‌خواهیم در این زمینه هم مانند گذشته به نهایت مسئولیت و تعهداتشان به خصوص در رابطه با اجرای توافقات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی عمل کنند».

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، «ایران با فشارهای بی‌سابقه‌ آمریکا مواجه است و اقدامات خود را با وجود این تحریم‌ها انجام می‌دهد».

آژانس اتمی در اولین واکنش به خبر عبور میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد ایران از سقف تعیین‌شده در برجام، گفت که به‌زودی در این باره گزارشی ارائه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) در واکنش به خبر عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، اعلام کرد که در حال بررسی صحت آن هستند.

طبق بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران می‌تواند تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم به غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با خلوص ۳.۶۷ درصد ادامه دهد که این سطح از غنی‌سازی به ادعای غربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق و مصارف صلح‌آمیز کفایت می‌کند.