اروپا در مسئله ایران پشتیبان آمریکا است

 ‌«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا که دیدگاه‌هایی نزدیک به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دارد به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرد گفت که کشورهای اروپایی در مسئله ایران از آمریکا حمایت می‌کنند. 

اخبار سیاسی_ «مارشال» در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز روز دوشنبه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چه واکنشی به عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم دارد گفت: «فکر می‌کنم همه اول باید یک نفس عمیق بکشند.»

این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه گفت: «باید به خاطر بیاوریم استدلال‌های رئیس‌جمهور در خصوص ایران چیست: نخست‌اینکه ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم، دوم اینکه نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و شماره سوم اینکه می‌خواهیم ایران حمایت مالی از تروریسم را متوقف کند.»

مارشال در ادامه افزایش ذخائر اورانیوم ایران را «قابل‌پیش‌بینی» توصیف کرد و در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای مبنی بر همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا در واکنش به این موضوع وجود دارد گفت: «به نظرم بایستی به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پامپئو ایمان داشته باشیم. آنها با اروپایی‌ها به طور منظم صحبت می‌کنند. منابع من می‌گویند که اروپا پشتیبان ما است، فرانسه پشتیبان ما است، انگلیس پشتیبان ما است و ما با کمک هم از این مشکل عبور خواهیم کرد.»

کشورهای اروپایی علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با اقدام دولت آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای با ایران با ادعاهای این کشور علیه فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران همنوا شده‌اند.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً (۵ تیرماه) در خصوص توافق هسته‌ای برجام هم مواضعی نزدیک به ترامپ گرفته و گفته که دولت او با دولت آمریکا به دنبال دستیابی به «توافقی دقیق‌تر» با ایران است.

ماکرون قبل‌تر از آن هم روز ۱۶ خرداد در یک کنفرانس خبری مشترک با ترامپ در پاریس گفت که آمریکا و فرانسه اهداف مشترکی با یکدیگر در خصوص ایران دارند و اختلاف‌های میان دو طرف بر سر ایران بیش از آنکه راهبردی باشد، تکنیکی است.

«امانوئل ماکرون» اولین رئیس یک کشور اروپایی بود که بعد از تهدیدهای ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران برای دائمی کردن محدودیت‌های ایران در برجام را به میان آورد.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه کشور اروپایی طرف برجام هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به وعده‌هایشان برای تضمین عواید اقتصادی ایران از این توافق هسته‌ای عمل کنند. 

در واکنش به اهمال کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

یک منبع آگاه دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.