اروپا به تعهداتش عمل کند اقداماتمان را به عقب باز می‌گردانیم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود اشاره کرد.

اخبار سیاسی_ ظریف در این پیام توئیتری نوشت: ما برنامه جامع اقدام مشترک را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف 36 توافق نشان می‌دهد: چرا  ما پس از خروج آمریکا به دنبال پاراگراف 36 رفتیم. ما به 3 کشور اروپایی و دو کشور دیگر چند هفته مهلت دادیم  در حالی که در حال حفظ حقوق خودمان هستیم. ما سرانجام این اقدام را پس از 60 هفته اتخاذ کردمی. به محضی که سه کشور اروپایی به تعهداتشان پایبند بشوند ما اقدامات خود را به عقب باز می‌گردانیم.

وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر امروز اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد

ظریف درباره نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیان کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا برنامه‌اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در مورد سقف 3.67 هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده 36 برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

وزیر خارجه توضیح داد: ماده 36 کاملا واضح است،‌ حق ایران در این ماده کاملا مشخص شده است، چون این، ضمانت اجرای برجام است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای برجام ارزش قائلند، باید برای ضمانت اجرایی‌هایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل شوند و اقداماتی که ما انجام می‌دهیم دقیقا در جهت حفاظت از برجام از طریق اجرای ضمانت اجراست.