مقام روس: همه اعضای ان‌پی‌تی، حق غنی‌سازی اورانیوم دارند

یک مقام ارشد روس ضمن واکنش نشان دادن به بیانیه عجیب کاخ سفید درباره نقض توافق برجام از سوی ایران حتی قبل از انعقاد این توافق، ادعای آمریکایی‌ها درباره اینکه ایران حق غنی‌سازی اورانیوم ندارد را رد کرده است.

اخبار سیاسی-«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توئیتری درباره واکنش مضحک کاخ سفید به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم نوشت: «سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد که حتی قبل از به وجود آمدن توافق هسته‌ای (برجام)، ایران مفاد آن را نقض کرده بود».

این مقام روس ادامه داد: «نقض کردن چیزی که وجود نداشته؟ چنین چیزی یک موضوع جدید در رویه بین‌المللی است. اظهارنظری در این باره نمی‌کنم».


«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین

اولیانوف افزود: «سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که "طبق مفاد برجام، دادن اجازه به ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، یک اقدام اشتباه بود". ایالات متحده فراموش کرده که همه کشورهای عضو معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از قبیل غنی‌سازی برخوردار هستند. تنها موضوعی که اینجا وجود دارد، راستی‌آزمایی موجود در برجام است».

سخنگوی کاخ سفید پیشتر در بیانیه‌ای درباره عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی در این اعلام کرده بود: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود.»

در ادامه این بیانیه در ادعایی عجیب اعلام شد: «حتی قبل از وجود توافق (برجام) هم تردید اندکی وجود داشت که ایران در حال نقض مفاد آن بود.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد.

یک منبع آگاه دیروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در برجام را تأیید کرد و یک سخنگوی آژانس گفت: « یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام اطلاع داده آژانس، عبور کل ذخایر اورانیوم ایران [از سقف تعیین‌شده در برجام] را تأیید می‌کند» .