عادل الجبیر: جامعه بین‌المللی باید فشار بیشتری را علیه ایران اعمال کند

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان دیگر کشور‌ها را ترغیب کرد تا به منظور پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، موسوم به برجام، فشار بیشتری را علیه این کشور اعمال کنند.

اخبار سیاسی- وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز گذشته در مصاحبه با شبکه ان اچ کی ژاپن از دیگر کشور‌های جهان خواست تا با اعمال فشار بیشتر بر ایران، این کشور را وادار به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کنند.

جبیر با اشاره به تصمیم ایران برای توقف پایبندی به برخی مفاد برجام گفت: جامعه جهانی باید فشار حداکثری را بر ایران اعمال کند تا این کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پایبند بماند.

این مقام سعودی همچنین خواستار تقویت روند بازرسی‌ها مربوط به توافق هسته‌ای ایران شد. این مقام سعودی تاکید کرد ریاض به همکاری با توکیو در خصوص عبور مطمئن کشتی‌های ژاپنی از خلیج ع.ر.ب.ی (!) ادامه خواهد داد.

جییر همچنین گزارش سازمان ملل در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را رد کرد. او نماینده سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی را متهم به جانبداری رد نگارش گزارش خود کرد.

شایان ذکر است، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفتگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف اجرای بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.