سوابق سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا با اعطای حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

اخبار سیاسی_ سردار سلیمانی متولد سال ۱۳۴۳ در شهرستان فارسان استان چهارمحال بختیاری، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته تاریخ از دانشگاه اصفهان، فارغ التحصیل دوره فرماندهی و ستاد سپاه و دانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلام (آماده دفاع از پایان نامه)، از رزمندگان بسیجی و فرماندهان دوران پرافتخار دفاع مقدس؛ حضور داوطلبانه خود را از بهار سال ۱۳۶۰ در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل از خطوط مقدم دفاعی جبهه شوش با عضویت بسیجی آغاز و در عملیات‌های پیروزمندانه و غرورآفرین طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۲ و ۴، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلا ۴ و ۵، والفجر ۱۰، به عنوان رزمنده و فرمانده گروهان و گردان شرکت کرد.

وی سپس در مسئولیت‌های فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع)، تیپ مستقل ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) و همزمان فرمانده منطقه مقاومت لرستان، فرمانده لشکر ۱۹ فجر، فرمانده قرارگاه قدس و لشکر ۴۱ ثارالله (ع)، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و ارشد سپاه در استان‌های یاد شده خدمت کرده است.

وی از اولین فرماندهان سپاه بوده که همزمان مسئولیت منطقه مقاومت و یگان رزم را عهده دار و از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان بوده است.

توجه ویژه به تقویت پایگاه‌های مقاومت و کانون‌های اقشاری بسیج به عنوان سرپنجه‌های تحقق رسالت بسیج و تلاش برای اعتلای نقش اقشار دانش آموزی، دانشجویی، کارگری، اصناف، مهندسین، هنرمندان، سایر اقشار و خواهران از جهت گیری و رویکرد‌های اصلی وی بوده است.

حضور فعال رده‌ها و مراکز تحت مسئولیت و فرماندهی ایشان در برنامه‌های محرومیت زدایی، تقویت گروه‌های جهادی و گسترش عرصه خدمت رسانی در مناطق محروم و مقابله با حوادث غیرمترقبه، ارتباط نزدیک با علما، اصحاب علم و نظر، اساتید و دانشگاهیان و تعامل هم افزا با دستگاه‌های اجرایی و تقویت تفاهم و همکاری بین نیرو‌های مسلح از دیگر اقدامات سردار سلیمانی در مسئولیت‌های گذشته است.

تقویت بعد فرهنگی در تحقق مأموریت‌های بسیج و سپاه، تبیین مسایل فرهنگی، اجتماعی و توسعه اقدامات بصیرتی و استفاده از فرصت‌های فضای مجازی همواره مورد توجه وی بوده و ایفای فرماندهی مناسب در دوران دفاع مقدس در ارتقاء توان دفاعی و امنیتی یگان‌های تحت مسئولیت نقش به سزایی داشته است.

توجه خاص به جوانان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی، برخورداری از روحیه بسیجی، محبوب بودن و سعه صدر فرصت‌های مناسبی برای استمرار خدمت اثربخش وی در سازمان بسیج مستضعفین و تحقق منویات و تدابیر تصریحی فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) در حکم انتصاب ایشان را فراهم خواهد ساخت.

مهمترین سرفصل‌هایی که فرمانده معظم کل قوا در حکم انتصاب سردار سلیمانی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین عنوان کردند عبارت است از: اعتلای بسیج و فرهنگ مقاومت و تقویت زمینه‌های بروز خلاقیت و ابتکار بسیجیان به‌ویژه نوجوانان و جوانان در گسترش، تعمیق و حفاظت از ارزش‌های انقلابی و ارتقای حضور سازمان‌یافته‌تر آنان با تکیه بر تجارب در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی، گسترش گروه‌های جهادی و هم‌افزایی و تقویت بسیج اقشار در تعامل سازنده و هم‌افزا با مجموعه سپاه و سایر سازمان‌های کشوری و لشکری با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.