کار انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، راهزنی دریایی است

«مارک اسلبودا» کارشناس روابط بین‌الملل و مطالعات امنیتی مقیم مسکو با اشاره به شرایط توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران، گفت لندن با این کار مرتکب «راهزنی دریایی» شده است.

اخبار سیاسی_ اسلبودا در توییتر نوشته است: «تنگه جبل‌الطارق یک تنگه بین‌المللی است که کنوانسیون حقوق دریاها حق عبور از آن را [به کشورها] اعطا کرده است. "تحریم‌های" غربی یکجانبه هستند و این جنگ اقتصادی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.»

وی افزود: «بنابراین، سوریه و ایران قطعا این را راهزنی دریایی و اعلام جنگ علیه خود از سوی رژیم بریتانیا برداشت می‌کنند.»

نیروهای ویژه ارتش انگلیس روز گذشته با همکاری دولت محلی جبل‌الطارق به کشتی «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، حمله و آن را توقیف کردند. لندن مدعی است که این اقدام را با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده است.

این در حالی است که دولت اسپانیا که با انگلیس بر سر آب‌های اطراف جبل‌الطارق اختلاف حاکمیتی دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرده این اقدام لندن به درخواست واشنگتن صورت گرفته است. امروز «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید توقیف این کشتی را «خبری عالی» توصیف کرد و گفت واشنگتن و هم‌پیمانان این کشور به تلاش برای اعمال فشار به ایران ادامه می‌دهند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته در واکنش به این اقدام لندن، سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد. سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف این کشور در آب‌های بین‌المللی را «راهزنی دریایی» توصیف و بر لزوم آزادی فوری این کشتی تأکید کرده است.