فردا؛ پایان مهلت 60 روزه اروپایی ها/ بازگشت رآکتور اراک به شرایط قبل

اخبار سیاسی-  پس از اینکه آمریکایی ها از برجام خارج شدند، اروپایی ها نیز با وقت تلف کردن به دنبال خریدن زمان بوده و همواره منافعشان را با امریکا در مقابل ایران تنظیم کرده بودند . همین مساله باعث شد موضوع اینستکس را مطرح کنند که در عمل باز هم این کانال مالی راه اندازی نشده و به اعتقاد کارشناسان اقدامی صورت نگرفته است.
به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی رئیس جمهوری ر جلسه هیات دولت خطاب به دیگر اعضای توافق هسته ای اظهار داشت: از ۱۶ تیر به بعد در زمینه رآکتور اراک اگر به تمام تعهدات خود طبق زمان‌بندی و برنامه عمل نکنید، جمهوری اسلامی ایران رآکتور اراک را به شرایط سابق بر می‌گرداند.
این در حالی است که چند روز قبل نیز محمد جواد ظریف اعلام کرده بود که آن طور که من اطلاع پیدا کرده‌ام ایران طبق برنامه اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم قبلاً اعلام کرده بودیم.
عبور اورانیوم غنی شده از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گام اول ایران در مقابل بد عهدی غربی ها در برجام بود و گام دوم 16 تیر ماه فرا می رسد.
اعزازی ملکی، نماینده مردم بناب در مجلس درباره گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت: وضعیت موجود نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی اگر طبق حقوق خود که مندرج در مفاد برجام است عمل کند حتماً موفق خواهد بود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود را انجام داده اما طرف مقابل گامی در این مسیر برنداشته و فقط شعار و وعده داده است افزود:‌ نباید حقوق ملت ایران زیر پا گذاشته شود؛ تمامی اقدامات اخیر صورت گرفته درباره برجام بر اساس منافع جمهوری اسلامی ایران بوده است.
نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: گام دوم جمهوری اسلامی در واکنش به عدم انجام تعهدات اروپایی ها باید قاطع باشد و صدای آن در عرصه بین الملل شنیده شود و رئیس جمهور باید بر اساس قسمی که خورده از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی دفاع کند.
وی اظهار داشت: اروپایی‌ها در همسویی با آمریکایی‌ها به تعهداتشان در برجام عمل نکردند و با اقدامات خود در این باره و همچنین وعده‌های پی در پی اینستکس بیشترین کمک را به آمریکا کردند. ضمن اینکه اتحادیه اروپا در همراهی آشکار با ایالات متحده فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران را سوزاند که باید تاوان کارش را بدهند.
اعزازی گفت: کمک اتحادیه اروپا و آمریکا به یکدیگر در از بین بردن منافع و فرصت‌های ایران از چشم جمهوری اسلامی دور نخواهد ماند.
پور مختار دیگر نماینده مجلس نیز گفت: اروپا و آمریکا باید از چند ساعت باقی مانده تا آغاز گام دوم استفاده کرده و تعهداتشان را در قابل برجام و اینستکس اجرایی کند زیرا فرجام خوبی در انتظار آنان نخواهد بود و اگر غرب، برجام را قرارداد خوبی می‌داند باید به مفاد آن عمل کند و گرنه در مراحل بعدی خبری از برجام نیست.