راهکارهای توسعه تجارت با ایران در شرایط تحریم؛ بانک مشترک نخستین گام

«ظفر بختاوری» جانشین رئیس اتاق بازرگانی پاکستان در اسلام‌آباد اظهار داشت: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بازرگانان پاکستانی همچنان مشتاق تجارت با این کشور هستند.

وی افزود: تأثیر منفی ت حریم‌های آمریکا انکار ناپذیر است با این وجود پاکستان و ایران می‌توانند حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند.

بختاوری تأکید کرد: دولت‌های دو کشور با ارائه تسهیلات ویژه برای بازرگانان می‌توانند با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند.

جانشین رئیس اتاق بازرگانی پاکستان گفت: نبودن مراودات بانکی بین دو کشور یکی از مشکلات افزایش حجم تجارت است که باید حل شود.

وی افزود: گسترش تجارت، تضمین بانکی و افتتاح حساب در کشور مقابل بسیار دشوار است که تحریم‌های آمریکا نیز بر این مشکل افزوده است.

بختاوری اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا به این معنی نیست که پاکستان و ایران نمی‌توانند مراودات بانکی داشته باشند بلکه همه چیز بستگی به توافق دولت‌های دو کشور دارد.

جانشین رئیس اتاق بازرگانی پاکستان تصریح کرد: دولت عمران‌خان از افزایش حجم تجارت با ایران همچنین افتتاح شعب بانکی مشترک بین دو کشور استقبال می‌کند.

وی افزود: افزایش قیمت دلار بازرگانان پاکستانی را نگران کرده اما دو کشور می‌توانند با استفاده از ارز ملی یا یک ارز خارجی دیگر غیر از دلار حجم مبادلات تجاری را افزایش دهند.

بختاوری گفت: مبادله کالا به کالا یا تجارت تهاتری راه دیگری برای نادیده گرفتن دلار و تحریم‌ها در مبادلات تجاری پاکستان و ایران است.

جانشین رئیس اتاق بازرگانی پاکستان اظهار داشت: پاکستان و ایران باید نیازهای بازار یکدیگر را شناسایی کنند که این موضوع کمک زیادی به افزایش حجم تجارت دو کشور خواهد کرد.

بختاوری تصریح کرد: پاکستان و ایران می‌توانند از طریق یک کشور ثالث مانند افغانستان یا چین با یکدیگر تجارت کنند گه این موضوع نیاز به ساز و کار مناسب از جانب دولت‌های دو کشور دارد.

وی افزود: بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در افزایش حجم تجارت بین پاکستان و ایران دارند اما باید اقدامات عملی مانند محل مناسب برای ذخیره کالا و حتی مکان مخصوص برای کالاهای فاسد نشدنی فراهم شد که نیاز به عزم جدی دو کشور دارد.

جانشین رئیس اتاق بازرگانی پاکستان گفت: تحریم برخی کالاها، تعیین تعرفه مناسب گمرکی و آموزش بازرگانان برای آگاهی از ظرفیت‌های کشور مقابل نقش بسزایی در افزایش حجم تجارت دو کشور دارد.

بختاوری گفت: پاکستان می‌تواند به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل و مقدمه ترانزیت سوخت به کشورهای مختلف را فراهم کند اما این موضوع نیاز به مقدماتی دارد که باید فراهم شود.