شکایت آمریکا از ایران در شورای حکام محلی از اعراب ندارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ،  با اشاره به شکایت آمریکا از ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: این اتفاق نشان می دهد ایران در حوزه روابط بین الملل و حقوق بین الملل اتاق فکر ضعیفی دارد، زیرا باید همان موقع که آمریکا از برجام خارج شد شکایت حقوقی می کردیم.

اخبار سیاسی- عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اظهار داشت: آن زمان که آمریکا از برجام خارج شد، در مصاحبه ای بیان کردم که به جای گرفتن تصمیمات عجولانه با عناوین متقابل از راهکارهای حقوقی استفاده کنیم.

 
شکست برجام ترک برجام

 

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال شورای حکام اگر قرار باشد مرجع صادقه برای رسیدگی به این شکایت باشد باید تخلفات آمریکا، خروج بی دلیل از برجام و نقض یک طرفه برجام را بررسی کند که لطمه بزرگی به اعتبار آمریکا زد.

وی بیان داشت: با اقدام ترامپ و خروج از برجام، هیچ کشوری در دنیا به خودش این اجازه را نمی دهد که درباره موضوعی با آمریکا به توافقی برسد چون هر آن ممکن است رئیس جمهور بعدی ایالات متحده تصمیم دیگری بگیرد.

شکایت آمریکا به شورای حکام هیچ وجاهت قانونی ندارد

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه شکایت آمریکا به شورای حکام هیچ وجاهت قانونی ندارد، گفت: پاسخ ایران به آمریکا و افزایش غنی سازی اورانیوم پاسخ منطقی و عقلایی است و چاره ای دیگر ندارد، چه کسی از ایران انتظار دارد که در گوشه رینگ بماند، فقط مشت بخورد و بگوید به اخلاقیات و پروتکل پایبند است، در هیچ کجای دنیا پایبندی یک طرفه معنا ندارد.

در بُعد حقوق بین الملل کوتاهی می کنیم

این نماینده مجلس تاکید کرد: طرح شکایت آمریکا از ایران در شورای حکام محلی از اعراب ندارد، شورای حکام اگر قرار باشد تخلفی را بررسی کند باید به تخلف آمریکا رسیدگی کند، البته باید زودتر از این ها ایران شکایت خود از آمریکا را در مجامع بین المللی مطرح می کرد، متاسفانه در بُعد حقوق بین الملل کوتاهی می کنیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس با اشاره به موفقیت های حقوقی وزارت امور خارجه در حوزه بین الملل، اظهار داشت: ایران در خصوص خروج آمریکا از برجام طرح موضوع کرده نه شکایت، این در حالی است که انتظار می رفت شکایت حقوقی انجام می شد، اگر شکایتی هم صورت گرفته اثر بخش نبوده و بازتابی نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: از آنجایی که در چند لایحه سنگین در دادگاه لاهه پیروز شده ایم، مشخص است حقوق دان های برحسته در خدمت ایران هستند و می توانند برای کشور موفقیت هایی رقم بزنند، بنابراین این حق ایران است قبل از راهکارهای تقابلی و هزینه زا، راه حل های حقوقی و اثربخش را دنبال کند.