گزارش نشریه آمریکایی از دستاورد نظامی جدید ایران

یک نشریه آمریکایی در مطلبی پیرامون دستاورد جدید نظامی ایران به نام «سپهر -110» نوشت: ایران یک سامانه یگان جدید فرماندهی و کنترل برای مقاومت در برابر حملات سایبری آمریکا ایجاد کرده است. 

اخبار سیاسی- هفته نامه آمریکایی «فوربس» یکشنبه با اشاره به حملات سایبری منتسب به آمریکا علیه ایران نوشت : «حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سامانه ارتباط تاکتیکی "سپهر -110" که در این کشور با هدف مقابله با جنگال (جنگ الکترونیکی) ساخته شده رونمایی کرد.»

این رسانه درحالی که مدعی شده گذشت زمان موفقیت یا عدم موفقیت دستاورد نظامی ایران را اثبات می‌کند، با این حال نوشت: هدف ایران از ساخت این یگان محافظت برابر شبکه‌های فرماندهی و کنترل خود مقابل حملات سایبری دشمن است.

بر اساس این گزارش، این سامانه علاوه بر برطرف کردن نیازهای ارتباطی فرماندهان در شرایط خاص، متحرک است و قابلیت نصب بر روی کلیه وسایل متحرک زمینی، هوایی و دریایی را هم دارد. سپهر-110 مجهز به لایه‌های متعدد ارتباطی از جمله ارتباطات دیجیتال راه دور و شهری، محلی و منطقه‌ای و مجهز به سامانه‌های «یوایچ اف» دیجیتال چند بانده با قابلیت‌های رومینگ شبکه‌ای و برای انتقال صوت و تصویر و دیتا است. مهمترین ویژگی این سامانه ارتباطی را می‌توان امنیت ارتباطاتی آن برشمرد، چراکه برابر اطلاعات اعلام شده این سامانه قابلیت مقابله با انواع جنگ الکترونیک را دارد و برابر شنود، هک، فریب، اختلال مقاوم است.

نشریه فوربس در خاتمه نوشت: «پیام [دستاورد نظامی جدید ایران] این است که تهران اکنون در برابر حملات سایبری که قبلاً امن نبوده ایمن شده است؛ گذشت زمان نشان خواهد دید این درست است یا خیر.»