ظریف: اقدامات اخیر ایران کاملاً مطابق با برجام است

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در آستانه برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا در پیامی توئیتری به انتقاد از برگزاری این نشست پرداخت.

اخبار سیاسی_ ظریف نوشت که برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا به این دلایل طعنه‌آمیز است:

الف) آمریکا از برجام بیزار است، از توافق خارج شد و آن را نقض کرد و کسانی که آن را حفظ می‌کنند نیز مجازات می‌کند.

ب) آمریکا هیچ قصدی برای رفع مسائل پیرامون برجام ندارد.

ج) ایران همان طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام ۱۵ گزارش خود تأیید کرده به‌طور کامل به برجام پایبند بوده است.

د) اقدامات ایران طبق بند ۳۶ این توافق قانونی هستند.

 جمهوری اسلامی ایران در پی تعلل یک ساله اتحادیه اروپا برای اجرای تعهداتش در قبال برجام، صبح روز یک‌شنبه اعلام کرد که دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش را آغاز کرد و غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد را در دستور کار قرار داده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بند‌های ۲۶ و ۳۶، جمهوری اسلامی حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

وزیر امورخارجه کشورمان پس از آنکه تهران اعلام کرد سطح غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: ایران اکنون در حال برداشتن دور دوم گام‌های جبرانی خود طبق پاراگراف ۳۶ برجام است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E۳ (انگلیس، فرانسه، آلمان) به تعهداتش قابل بازگشت خواهد بود.