مسکو: این آمریکاست که برجام را شدیداً نقض کرده است

وزارت خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) تأکید کرد، این آمریکا است که توافق هسته‌ای ایران (برجام) را شدیدا نقض کرده است.

اخبار سیاسی- بنا بر این گزارش، سفارت مسکو در بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای از جانب وزارت خارجه روسیه تصریح کرد، اقدامات هسته‌ای ایران بواسطه نقض شدید برجام از جانب واشنگتن صورت گرفته است و نباید چنین حجمی از برانگیختگی ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه گفته است: «پس از نقض شدید توافق هسته‌ای ایران از جانب آمریکا، اقدامات تهران نباید این میزان برانگیختگی ایجاد کند. احساسات صرفا به کار مخالفان توافق هسته‌ای ایران می‌آید».

ایران روز یکشنبه هفته جاری (16 تیرماه)، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد. 

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

از سوی دیگر، روز جمعه گذشته سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شورای حکام چند روز دیگر بنا به درخواست آمریکا که خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شده بود، تشکیل جلسه خواهد داد. این نشست امروز در مقرر آژانس در وین برگزار شد.

هیأت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) اقدامات ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را «باج‌خواهی» توصیف کرد. با وجود خروج از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده، واشنگتن مدعی است که ایران همچنان باید مانند یک سال گذشته به صورت یکجانبه به این توافق چندجانبه پایبند بماند. 

با این حال مقامات روسیه به عنوان یکی از طرف‌های باقیمانده در برجام همواره تأکید کرده‌اند که اقداماتی که ایران طی دو ماه گذشته در پیش گرفته نتیجه مستقیم تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا است که با خروج از توافق هسته‌ای عملاً برجام را نقض کرده است.