رایزنی‌های ظریف از نیویورک تا بولیوی

«سید عباس موسوی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 17 تیر ماه سال جاری در نشست هفتگی با خبرنگاران و یک روز بعد از ورود ایران به گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی در راستای عملیاتی کردن بیانیه شورای عالی امنیت ملی ، با اعلام اینکه در کنار تحولات دیپلماتیک و برجامی، روابط دوجانبه ما و پیگیری های مسائل منطقه ای و بین المللی و حضور ایران در صحنه های مختلف ادامه دارد، گفت: اجلاس عدم تعهد را در پیش داریم و ایران در این نشست شرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: «سفرها در دستورکار است، هم سفرهای مقامات ایران و هم مقامات خارجی و چون قرار است نهایی شود بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.» پس از آن بود که برخی رسانه‌ها از سفر ظریف به نیویورک خبر دادند و روز پنجشنبه 20 تیر ماه وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران درباره سفرش به نیویورک گفت: «هنوز ویزای من (برای سفر به نیویورک) صادر نشده، اما این سفر برای شرکت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. البته در کنارش با مجامع فکری و رسانه‌ها برنامه خواهم داشت و بعد از آن به کاراکاس (ونزوئلا) برای شرکت در نشست عدم تعهد و همچنین سفری دوجانبه خواهم رفت و به 2 کشور  دیگر آمریکای لاتین هم سفر می‌کنم».

در همین خصوص عصر روز شنبه 22 تیر ماه، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد که ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شد.
آنگونه که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرده «ظریف قرار است پس از نیویورک برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به ونزوئلا سفر کند. ملاقات‌های دو جانبه با مقامات دولت ونزوئلا نیز در دستور کار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و وزیر امور خارجه همچنین پس از ونزوئلا به منظور دیدارهای دو جانبه به دو کشور نیکاراگوئه و بولیوی در آمریکای جنوبی سفر می‌کند.»

به گزارش فارس، سفر ظریف به نیویورک در حالی صورت می‌گیرد که «استیون منوشین» وزیر خزانه داری آمریکا سوم تیر ماه پس از تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران از تصمیم آمریکا برای قرار دادن ظریف در فهرست تحریم ها خبر داد و اعلام کرد که این اقدام به زودی صورت می گیرد، چند روز پس از آن ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره، گفت: «هنوز تحریمی علیه بنده اعمال نشده است. در تحریم‌هایی که اعلام شد نام بنده در آن نیست، اما قرار دادن نام مقام معظم رهبری و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم ها نشانگر این واقعیت است که کاملا با موازین بین المللی نه تنها ناآشنا بلکه مقررات و قواعد رفتاری بین کشورها را نمی دانند و کاملا با اسلام بیگانه هستند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی دانند و چه بسا بسیاری از مردم آمریکا را به لحاظ اجرای وظایف دینی شان در مضیقه قرار می دهند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن در مصاحبه‌‌ای با نیویورک‌تایمز عنوان کرد: «هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است. بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

در همین خصوص خبرگزاری رویترز بامداد جمعه (۲۱ تیرماه)  به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا فعلا «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران را تحریم نخواهد کرد و آن را نشانه‌ای از تصمیم واشنگتن برای «باز نگاه داشتن باب دیپلماسی با ایران» تعبیر کرد.

*حضور ظریف در نیویورک

براساس این گزارش، نشست سطح بالای مجمع سیاسی توسعه پایدار توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل  از سه‌شنبه نهم تا پنجشنبه 18 جولای (18 تا 30 تیر ماه) در نیویورک در حال برگزاری است و  نشست سه روزه وزرا هم قرار است از روز سه‌شنبه 16 تا پنجشنبه 18 جولای (25 تا 27 تیر ماه) در نیویورک برگزار شود. وزیر خارجه ایران قرار است در این نشست شرکت و آنگونه که خودش پیش از این عنوان کرده بود در حاشیه این نشست با مجامع فکری و رسانه‌ها برنامه خواهد داشت.

*سفر وزیر خارجه ایران به کاراکاس/ نیکاراگوئه و بولیوی مقاصد بعدی

 محمدجواد ظریف در مقصد دوم این سفر، پس از نیویورک راهی کاراکاس می شود تا در نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد حضور یابد و البته همانگونه که اعلام شده این سفر، دوجانبه نیز خواهد بود. سفر ظریف به کاراکاس اولین سفر وزیر خارجه ایران پس از تحولات اخیر در ونزوئلا است، پیش از این «محسن بهاروند» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آمریکای وزارت خارجه (فروردین سال جاری) در رأس هیأتی به کاراکاس سفر و با مقامات ونزوئلا دیدار و گفت وگو کرده بود. هیأت ایرانی در این سفر آمادگی ایران برای کمک به ونزوئلا جهت عبور از وضعیت سیاسی موجود و مقابله با دخالت‌های غیرقانونی خارجی را اعلام کرد.

ایران بارها مخالفت خود را با دخالت های آمریکا در ونزوئلا اعلام و بر حمایت از دولت مادورو تأکید کرده است.

نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد قرار است 18 تا 21 جولای (27 تا 30  تیر) در کاراکاس با عنوان «ترویج و تثبیت صلح از طریق احترام به حقوق بین‌الملل» برگزار شود. ونزوئلا در حال حاضر رئیس کنونی جنبش عدم تعهد است و ایران (رئیس سابق)، ونزوئلا (رئیس کنونی) و آذربایجان (رئیس بعدی) تروئیکای این جنبش هستند.

هجدهمین نشست سران عدم تعهد (نم) قرار است 25 و 26 اکتبر 2019 ( سوم و چهارم آبان ماه سال 1398 ) در جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شود.

هفدهمین نشست سران غیرمتعهدها اواخر شهریور 1395 با موضوع «صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه» در جزیره مارگاریتا ونزوئلا برگزار و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این نشست شرکت کرد. در این نشست جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس آتی این جنبش برگزیده و مقرر شد اجلاس بعدی در باکو برگزار شود.

شانزدهمین نشست جنبش غیرمتعهدها در سطح سران اوایل اردیبهشت ماه سال 1391 در تهران برگزار شد.

محمدجواد ظریف شهریور 1395 و در سفر به چند کشور آمریکای لاتین و در مقصد دوم این سفر پس از هاوانا وارد ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در آن سفر به بولیوی هم رفت و با اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی دیدار و گفت وگو کرد.