واکنش وزیر خارجه فرانسه به تشدید تنش بین تهران و واشنگتن

ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، یک واکنش بد به یک تصمیم بد بوده است و موجب افزایش بیم و نگرانی‌ها نسبت به خطر وقوع جنگ شده است.

اخبار سیاسی- آمریکا سال گذشته تصمیم گرفت تا از توافق هسته‌ای 2015 میلادی بین ایران و قدرت های جهانی خارج شود. ایالات متحده از آن زمان تاکنون تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و فشار زیادی را برای قطع صادرات نفت ایران وارد کرده است. جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون در دو مرحله سطح تعهدات خود در چارچوب برجام را کاهش داده و میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است.

وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران درباره خطر احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه گفت: شرایط جدی و حساس است. افزایش تنش ها می تواند منجر به حوادثی شود.

وی افزود: تصمیم ایران برای عقب نشینی از برخی از تعهدات خود در خصوص اشاعه تسلیحات هسته‌ای، یک نگرانی بیشتر است. این یک تصمیم بد است، این یک واکنش بد به یک تصمیم بد دیگر است که آمریکا یک سال قبل با خروج از توافق هسته‌ای مرتکب آن شده است.

وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: کسی به دنبال جنگ نیست. نه روحانی رئیس جمهور ایران نه ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نه سایر رهبران خلیج فارس به دنبال جنگ نیستند. ولی اینجا اجزای تشدید تنش وجود دارد که موجب نگرانی است.

لودرایان گفت: ایران با کاهش تعهدات خود در برجام چیزی را به دست نمی‌آورد. آمریکا نیز چیزی را به دست نمی‌آورد، اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند، بنابر این اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش بسیار مهم است.