انتظار ایران از شرکای غربی برجام

سید عباس موسوی دیروز (دوشنبه)‌ در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در خصوص برجام گفت: «دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ها و موضع گیری‌های طرف‌های اروپایی برجام را با دقت به لحاظ میزان انطباق با تعهدات این دولت‌ها وفق توافق مزبور و مصوبات کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌دهد.»

اخبار سیاسی- وی عنوان کرد: «تاکید می‌کنیم تداوم اقدامات داوطلبانه مبتنی بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران مطابق با برجام ریشه در متقابل بودن حقوق و تکالیف پیش بینی شده در برجام دارد و چنین مسیری نبایستی به عنوان یک جاده یک طرفه تلقی شود.» 

سیدعباس موسوی افزود: «انتظار ایران از شرکای اروپایی برجام، اتخاذ تصمیمات و گام‌هایی عملی، موثر و مسؤولانه در روند اجرایی شدن آن است. هرگونه انتظار از ایران برای بازگشت به شرایط قبل از ۸ می ۲۰۱۹ بدون اثبات اراده سیاسی جدی و توانایی عملی طرف‌های اروپایی در ایجاد توازن در انجام تعهدات بر اساس برجام و منتفع شدن عملی ایران از آثار لغو تحریم‌ها به نحو پیش بینی شده در برجام یک انتظار غیرواقع بینانه و مغایر با اهداف، منطق و محتوای برجام است.»

وی گفت: «تکرار می‌کنیم تا زمانی که طرف مقابل متعهد باشند ما نیز به همان میزان متعهد می‌مانیم.»

به گزارش فارس، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیروز (یکشنبه) 23 تیر ماه در بیانیه‌ای با تأکید بر پایبندی به برجام، در خصوص فروپاشی آن ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است:« ما، سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس، منافع امنیتی مشترکی به خصوص در زمینه رژیم منع اشاعه به اشتراک داریم و تعهد ادامه دار خود به برنامه جامع اقدام مشترک که چهار سال پیش در 14 جلوای 2015 حاصل شد، یادآوری می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: « امروز ما نگران این خطر هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک تحت تشدید تحریم‌های اعمالی آمریکا و در پی آن تصمیم ایران برای عدم اجرای چندین مفاد اصلی توافق از بین برود. ما به شدت نگران تصمیم ایران برای انباشت و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز هستیم. به علاوه، سه کشور ما عمیقا نگران حملاتی است که شاهد آن در خلیج فارس و فراتر از آن و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه هستیم. ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده که مسئولانه اقدام کرده و به دنبال مسیری برای تشدید تنش‌ها و از سرگرفتن مذاکرات باشیم. خطرات به گونه‌ای بوده که ضروری است که تمامی سهامداران (تنش‌ها را) متوقف کرده و پیامدهای احتمالی اقدامات خود را در نظر بگیرند.»

سه کشور اروپایی در این بیانیه همچنین عنوان کرده‌اند: «در حالی که ما همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کنیم، ادامه آن مشروط بر پایبندی کامل ایران بوده و قاطعانه از ایران می خواهیم تا از تصمیمات اخیر خود در این زمینه بازگردد. ما همچنان به پیدا کردن مسیرهایی برای مذاکرات تحت توافق برای رعایت انطباق ایران با توافق از جمله از طریق برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم. در جستجوی یک راه‌حل، ما همچنان تعامل فعال خود با تمامی طرف‌ها را در راستای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی ادامه می‌دهیم.»