وزیر دفاع آمریکا: باید به کانال دیپلماسی با ایران برگردیم

«مارک اسپر» که به تازگی از سوی کاخ سفید برای تصدی سمت ریاست وزارت دفاع آمریکا معرفی شده روز سه‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست. 

اسپر که در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا سخنرانی می‌کرد گفت: «موافقم که جنگ با ایران نمی‌خواهیم. به دنبال جنگ با ایران نیستیم. لازم است به کانال دیپلماسی با ایران برگردیم.»

وی همچنین در پاسخ به سوال که آیا رویکرد دیپلماتیک را «عاقلانه‌ترین» روش در قبال ایران می‌داند گفت: «دیپلماسی همیشه اینطور است.»

پنتاگون هم پیش از این فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره امکان استناد دولت ترامپ به یک قانون قانونی برای اقدام نظامی علیه ایران را رد کرده است. 

یک سخنگوی پنتاگون روز ۱۳ تیرماه گفت: «وزارت دفاع آمریکا معتقد نیست می‌توان از قانون "اختیار استفاده از نیروی نظامی" علیه ایران استفاده کرد.» 

«اختیار استفاده از نیروی نظامی» قانونی است که کنگره آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا به تصویب رساند. این قانون به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد بدون مشورت با کنگره از زور نظامی برای مبارزه با «گروه‌های تروریستی» یا کشورهایی که با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند استفاده کند.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است. 

در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز، بامداد ۳۰ خردادماه یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی شد. این هواپیما در منطقه روبروی کوه مبارک هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

مارک اسپر گفت دولت ترامپ به زودی قصد دارد کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا را در جریان طرحی برای همکاری آمریکا با سایر کشورها جهت نظارت بر تردد کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس قرار دهد. او گفت هدف از این طرح که نام آن «عملیات سنتینل» است مهار ایران است.