تبانی اروپا با آمریکا علیه ایران/ روباه پیر منتظر پاسخ قاطع باشد

اخبار سیاسی- نفتکش گریس 1 که توسط انگلیس در آبهای بین المللی توقیف شد با واکنش صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر دزدی دریایی انگلیسی ها و پاسخ متقابل مواجه شد.

به گزارش افکارنیوز، اگر چه انگلیس با هماهنگی کامل آمریکا و پس از شکار پهباد 220 میلیون دلاری سعی کرد شکست آمریکایی ها را جبران کند اما این کشور باید بداند با اقدام متقابل ایران و پاسخی قاطع روبرو خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجتبی ذوالنوری نمانده مردم در مجلس  با اشاره به دزدی دریایی انگلیسی‌ها در قبال نفتکش‌ ایران گفت: انگلیسی‌ها اگر در جبل‌الطارق نفتکش ما را به بهانه‌های غلط و دروغ توقیف کردند، باید بدانند که ما در پهنه دریاها به ویژه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس حضور جدی داریم.

وی افزود: کسانی که به خاطر نوکری آمریکا به خودشان اجازه می‌دهند دست به این دزدی دریایی بزنند، به طور قطع تخلفات دیگری هم مرتکب خواهند شد.

رئیس کمیسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی اظهار داشت: بالاخره باید نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری انگلیسی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور کنند و این‌گونه نیست که ما کار انگلیسی‌ها را بخواهیم بی‌جواب گذاریم.

ذوالنوری خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ الان هم شناورهای متعددی از انگلیس در دریای عمان و اقیانوس هند سرگردان هستند و جرات ورود به خلیج فارس را ندارند.

وی افزود: ما انسان‌های صلح‌طلبی هستیم. ما امنیت منطقه را تامین می‌کنیم. اگر جمهوری اسلامی نبود، منطقه نفتی خلیج‌فارس آشوب‌زده بود، اما قرار نیست انگلیسی‌های بی‌حیثیت از نجابت جمهوری اسلامی سوءاستفاده کنند.

همچنین جمالی نوبندگانی با اشاره به موضوع توقیف نفتکش " گریس یک " از منظر حقوق ی بین الملل گفت:جالب است که سیاستمداران و دولتمردان اتحادیه اروپا ازجمله  نخست وزیر سابق سوئد اعلام کرده که ایران که عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را رعایت کند.

وی افزود:موضوع بعدی زمانی اتفاق افتاد که اینها داشتند به خاطر کاهش تعهدات برجامی بر ایران فشارمی آوردند.

 نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه کشورهای اروپایی در موضوع برجام به نفع آمریکا تقسیم کار کردند، تاکید کرد: کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار کرده‌اند ؛برخی موضع گیری کلامی داشتند،برخی تهدید کردند، برخی ابراز تاسف کردند؛ انگلیسی‌ها که نزدیک‌ترین کشور به آمریکا و دنباله رو آن هستند، اقدام به این کار کردند و انگلیس هم نقش خود این گونه را ایفا کرده است.

وی  با اشاره به اظهارات مضحکانه" جرمی هانت" و شرط گذاشتن برای آزاد کردن نفتکش "گریس یک" مطرح کرد: با برخوردهای محکم حقوقی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی؛ انگلیس مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: ما معتقدیم که اروپا در رابطه با برجام با آمریکا تبانی کرده اند و در همین قضیه چون با اروپا بسته اند، این اقدامات را انجام می دهند و این نشانه ای از یک بام و دوهوای اروپایی ها است.

وی با اشاره به پاسخ "ظریف" در مورد اینکه نفت را به هر کشوری که بخواهیم می فروشیم، تصریح کرد: در آینده ای نزدیک نفتکش ما آزاد خواهد شد . همان طور که انگلیسی‌ها  معتقدند که نفتکش آنها در آبهای بین المللی خلیج فارس وقتی عبور می‌کند نباید مزاحمتی برای آن ایجاد شود، چگونه برای نفتکش ما که جبل الطارق هم اعلام کرده است جز نفت خام هیچ چیز دیگری نداشته ،راهزنی دریایی می‌کنند؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم پیگیری موضوع نفتکش حامل نفت ایران از سازمان ملل و مراجع قانونی بین المللی خاطرنشان کرد: توقیف نفتکش حامل نفت ایران یک بام و دوهوای حقوقی است و به نظرم این رفتار از جنس کارهای افراطی و قلدرمآبانه ای است که آمریکایی ها انجام می دهند.

کمالی پور دیگر نماینده مجلس نیز  با اشاره به ابعاد حقوقی توقیف نفتکش گریس یک گفت: مقررات حاکم بر حقوق بین الملل حقوق کشورها را نسبت به آنچه که در حوزه تعهدات بین المللی است، پذیرفته است.

وی افزود: حق کشتیرانی ،حقوق تجارت آزاد و حق حاکمیت سرزمینی و غیره معمولا برای کشورها پذیرفته شده است و دنیا هم آن را قبول کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس با اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط انگلیس ،ادامه داد: کشتی که امروز با پرچم ایران  حرکت می‌کند و به نوعی جز حاکمیت ایران محسوب می‌شود؛ هیچ کشوری در حوزه تعهدات بین المللی حق ورود به آن را ندارد.

کمالی پور در ادامه با تاکید بر این موضوع که کشتی نفتکش در جایی توقیف شده است جزو آبهای سرزمینی متعلق به دولت آمریکا نبوده است، مطرح کرد: گرچه تحریم‌های یکجانبه آمریکا هم از منظر حقوقی و بین المللی قابل اعتنا نیست و نقض شده است ؛ از طرفی کشتی در جایی توقیف شده است که حتی به صورت ضمنی  جزو کشور انگلیس و آمریکا نیست و انگلیس حق توقیف کشتی را بنا به هر دلیلی نداشته است.

وی تاکید کرد:از طرفی ما عضو اتحادیه اروپا نیستیم و نبوده ایم که آنها بخواهند از این قانون تحریم های اتحادیه اروپا استفاده کنند، اگر بخواهند بگویند ما از دستور آمریکا تبعیت کردیم هم؛ مشخصا خروج آمریکا از برجام خود نقض مقررات است و هرگونه تحریم متعاقب آن نقض مقررات بین الملی است و اقدام آنها خلاف حقوق بین‌الملل و واقعیت‌های موجود مقررات بین المللی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:اینگونه رفتارها می‌تواند در روابط حاکم بین کشورها خدشه وارد کند و منشور سازمان ملل متحد را به هم بریزد و  از بین ببرد.