سفیر ایران در عراق: در صورت بروز جنگ، شکستی تاریخی در انتظار آمریکاست

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تأکید کرد که بحران کنونی بین تهران و ایالات متحده آمریکا جدید نیست.

اخبار سیاسی- مسجدی تصریح کرد که ایران با بحران‌های بزرگتری مانند محاصره و انوع تحریم‌ها روبرو بوده، ولی با موفقیت و ایستادگی آنها را پشت سر گذاشته است.

وی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «لقاء الیوم» که از شبکه الجزیره قطر پخش شد، اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران، از هر زمان دیگری قدرتمندتر شده است.

سفیر تهران در بغداد با اشاره به نقض عهد آمریکا با خروج این کشور توافق هسته‌ای (برجام)، خاطر نشان کرد که اگر آمریکا می‌خواهد بحران کنونی حل شود، باید زبان قلدری و تهدید را کنار گذشته و با بازگشت به توافق هسته‌ای، راه درست را در پیش بگیرد.

مسجدی اعلام کرد که آمریکا همچنین باید دست از تحریم و جنگ اقتصادی علیه ایران بردارد، و گرنه هیچ راهکار دیگری برای حل این بحران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران خواستار استفاده از ابزارهای غیر مسالمت‌آمیز نیست، تصریح کرد که در شرایط تحریم و محاصره، ایران هیچ گاه با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

این مسئول ایرانی اظهار داشت که اگر تهران خواستار جنگ نیست، آمریکایی‌ها نیز خواهان آن نیستند؛ زیرا جنگ برایشان نابود کننده است.

مسجدی با اشاره به اینکه، آمریکاییها مجبور خواهند شد که به توافق هسته‌ای بازگردند، از همه کشورهای جهان خواست که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را مجبور کنند که به این توافق بازگردد.

وی با بیان اینکه ایران از منافع خود عقب نخواهد نشست و در برابر زورگویی تسلیم نخواهد شد، نسبت به تلاش برخی از کشورهای منطقه برای سوق دادن آمریکا به سمت جنگ با ایران هشدار داد.

سفیر تهران در بغداد اعلام کرد که در صورت وقوع جنگ، خطر آن، گریبان همه این کشورها را خواهد گرفت و این مسئله محدود به ایران نخواهد بود.

مسجدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی تهران این است که جنگی رخ نخواهد داد، در عین حال تأکید کرد که اگر جنگی رخ دهد، آمریکا، آغازگر آن خواهد بود، ولی اراده ایران، نتیجه را رقم خواهد زد و شکست تاریخی و بزرگی به آمریکا و کسانی وارد خواهد کرد که مشوق این کشور برای جنگ علیه تهران هستند.

وی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای، تعهداتی را برای همه طرف‌ها به همراه داشته است، اعلام کرد که آمریکا از این توافق خارج شد، ولی ایران و اروپایی‌ها باقی ماندند. اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز به تعهداتش پایبند خواهد بود، در غیر این صورت، تهران، تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

مسجدی با بیان اینکه مهلت ایران به اروپایی‌ها پیامی برای همه بود که تهران دیگر صبر نخواهد کرد و تعهداتش را کاهش خواهد داد، درباره موضع عراق در خصوص این بحران، اظهار داشت، عراق و ایران همسایه هستند و ایران نمی‌خواهد که عراق را وارد مشکلات خود با آمریکا کند، ولی از تلاش‌های بغداد برای کاهش این تنش، استقبال می‌کند.