تازه‌ترین واکنش‌ها به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه‌هرمز/ لندن:‌بدنبال راهکار دیپلماتیک هستیم

 در حالی که تنها ساعاتی از انتشار خبر توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط نیروهای سپاه پاسداران می گذرد مقامات مختلف غربی و بین المللی به این خبر واکنش نشان دادند.

اخبار سیاسی- بر این اساس،‌ وزیر امور خارجه انگلیس با ابراز نگرانی در این زمینه،‌ این اقدام جمهوری اسلامی را اقدامی غیر قابل قبول دانست. وی ادامه داد:‌ لندن به شیوه ای حساب شده و قدرتمندانه به این اقدام از سوی ایران پاسخ خواهد داد. این تهران است که بزرگترین بازنده محدودیت کشتی رانی خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد:‌ما به دنبال راهکار نظامی نیستیم. راهکار دیپلماتیک را برای این مشکل پیگیری می کنیم اما به وضوح می گوییم که این معضل باید حل شود. ما تمام تلاش خود را برای آزادی نفتکش خود خواهیم کرد.

هانت در بخش دیگری از مصاحبه خود با اسکای نیوز هشدار داد اگر ایران نفتکش انگلیس را آزاد نکند این کار، تبعاتی برای تهران به همراه خواهد داشت.

در همین راستا،‌آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز طی اظهاراتی گفت طرفین باید خویشتن داری کرده و به نیازهای دریانوردی در تنگه هرمز احترام بگذارند. طرفین باید از اقداماتی که منجر به تشدید تنش ها می شود خودداری کنند.

روسیه نیز به این خبر واکنش نشان داده و دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه و در جمع خبرنگاران در این باره گفت مسکو اخبار منتشره درباره توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را شنیده و در خصوص تشدید تنش ها نگران است.

در نخستین واکنش ایالات متحده نیز، شورای امنیت ملی این کشور ضمن اعلام آگاهی از توقیف نفتکش انگلیسی در آب های تنگه هرمز، مدعی شد همکاری با شرکا و متحدان خود را ادامه داده تا به مقابله با رفتارهای مخرب ایران بپردازیم.

همچنین دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این خبر گفت در این خصوص با مقامات لندن گفتگو خواهد کرد.

گفتنی است شامگاه روز جمعه روابط عمومی سپاه پاسداران با انشار اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام”stena impero” هنگام عبور از تنگه هرمز به علت عدم رعایت قوانین و مقررات بین المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.