المیادین: ترامپ در برابر ایران به پیروزی‌های خیالی روی آورده است

وبگاه خبری شبکه المیادین در یادداشتی به قلم «قاسم عز الدین»، تحلیلگر مسائل سیاسی با عنوان «چرا ترامپ پیروزی‌های خیالی در خلیج (فارس) اختراع می‌کند»، تاکید کرد، قدرت دیپلماسی ایران در برابر دیپلماسی شکننده آمریکا را نشات گرفته از قدرت بازدارندگی واقعی ایران دانست.

اخبار سیاسی- در این یادداشت آمده است: اینکه رئیس جمهور آمریکا خودش از سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس می‌گوید بخشی از یک سری ادعاهای ساختگی است که دولت آمریکا با بیان مرتب آن درصدد ترویج ادعای قدرت آمریکا برای به زانو درآوردن ایران است. اما برابری قدرت ایران در رویارویی با آمریکا دولت ایالات متحده را مجبور به ساختن پیروزی‌های دروغین کرده است که عدم ابتکار عمل آمریکا را لو می‌دهد.

شاید رئیس جمهور آمریکا سعی دارد با اعلام سرنگونی یک هواپیمای شناسایی ایران نشان بدهد که در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی مقابله به مثل کرده است. از همین رو ادعا می‌کند که پهپاد 900 متر به ناو آمریکایی  در آب‌های خلیج فارس نزدیک شد و به هشدارها توجهی نکرد. درست شبیه همان اظهاراتی که مقامات ایرانی درباره دلایل سرنگون کردن پهپاد آمریکایی بیان داشتند.

تلاش‌های ترامپ برای اثبات توانایی خود در مقابله به مثل، عکس آن را ثابت کرد. زیرا حتی اگر پاسخ آمریکا واقعی باشد قدرت آمریکا محدود به یک مقابله به مثل بوده است و این نشانه ضعف و آسیب پذیری آمریکاست بر خلاف اینکه همیشه درباره نزدیک شدن  پرنده‌ای متخاصم به کشتی‌های جنگی آمریکایی هشدارهای ترسناک می‌داد.

سپاه پاسداران هم با نشان دادن سند تصویری از پهپاد مد نظر واهی بودن ادعاهای ترامپ را ثابت کرد تا ناتوانی آمریکایی‌ها را نشان بدهد و اینکه ترامپ از سر ناچاری مجبور به ساختن پیروزی‌های تصعنی و وهمی بوده است.

دولت آمریکا  با ادعای سرنگونی پهپاد ایران می‌خواهد قدرت واهی و ساختگی خود را به رخ بکشد و واقعیت‌ها را دگرگون کند به امید اینکه ایران را زیر فشار تحریم و تهدیدهای آمریکا وادار به حرف شنوی کند. در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ادعا می‌کند ایران در نتیجه تاثیر تحریم‌ها روی آن آماده مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود شده است. او این تفسیر را از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گرفته است که در گفت‌وگو با شبکه‌های آمریکایی گفت که برنامه موشکی ایران با مسئله دفاع ایران در برابر زرادخانه امریکا در منطقه در ارتباط است که اشاره به حمایت آمریکا از اسرائیل داشت.

ترامپ ادعا می‌کند که به دلیل فشار شدید آمریکا بر ایران به پیشرفت قابل توجهی در قبال این کشور دست یافته است، زیرا حسن روحانی رئیس جمهور ایران  آمادگی خود را برای مذاکره در صورت عقب نشینی واشنگتن از تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

ترامپ  و دولت آن در مخیله خود فرضیه انصراف ایران از برنامه موشکی و استقلال آن در حوزه سیاسی و دفاعی را ترسیم می‌کنند و اینکه ایران برای گدایی رابطه با آمریکا از همه دستاوردهای چهل ساله خود بگذرد.

اما دیپلماسی ایران در ارائه راه حل‌ها که قادر به غلبه بر دیپلماسی شکننده آمریکاست مبتنی بر قدرت واقعی بازدارندگی ایران در برابر آمریکاست که ترامپ را از ورود به ماجراجویی برای جنگ منع کرده است. ایران در سطح نظامی ابتکار عمل را در دست دارد تا ماجراجویی آمریکا برای ورود به جنگ را به جنگی ویرانگر علیه اسرائیل و نیروها و منافع آمریکا در منطقه مبدل کند. چیزی که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله بر اساس داده‌ها و واقعیت‌ها بیان داشت.

بنابراین ایران و متحدانش کما اینکه ابتکار عمل را در عملیات نظامی در اختیار دارند در حوزه دیپلماسی هم ابتکار عمل را صرف نظر از تفاسیر و نتیجه گیری‌های آمریکا در اختیار گرفته‌اند و از آمریکا پیشی گرفته‌اند.

برعکس دولت آمریکا که مجبور است به دپیلماسی بازی‌های آکروباتیک اتکا کند، زیرا پس از اینکه ایران، آمریکا را از توسل به گزینه تهدید به جنگ منع کرد به دلیل هزینه سنگین چنین جنگی که نتایج آن موقعیت آمریکا را در موازنه‌های بین المللی عوض می‌کند، آمریکا قدرت ابتکار عمل را از دست داده است.

از همین رو دولت آمریکا برای اطمینان خاطر دادن به سعودی‌ها پانصد نظامی را به پایگاه خالدبن سلطان در این کشور می‌فرستد و هیاهوی تشکیل ائتلافی بین المللی به منظور حفاظت از آبراهه‌ها به راه انداخته بدون اینکه هیچ ظرفیت چنین کاری را داشته باشند، چرا که این ایران است که ستون حفاظت از تنگه هرمز شمرده می‌شود.

قدرت ابتکار عمل ایران ممکن است در چارچوب راهبرد دفاعی ایران تا آینده‌ باقی نماند همان گونه که سرلشکر حسین سلامی  فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد: «در صورت خطای محاسباتی دشمنان، راهبرد دفاعی ایران به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ایران سراسر تهاجمی می‌شوند». از جمله اشتباهات بزرگ آمریکا می‌تواند تشدید جنگ اقتصادی باشد.