اقدامات آمریکا در تنگه هرمز تنش‌ها را افزایش می‌دهد

 «کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، اقدامات آمریکا در تنگه هرمز خطر درگیری را افزایش می‌دهد.

اخبار سیاسی_ بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، این سناتور ارشد روس گفت: «نه آمریکا و نه ایران مایل به وقوع جنگ واقعی هستند اما اقدامات آمریکا در تنگه هرمز خطر درگیری در منطقه را افزایش می‌دهد».

وزارت خارجه آمریکا به بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا ائتلاف نظامی دریایی در منطقه تشکیل شود تا مانع چنین حملاتی شود.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در یادداشتی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، با اشاره به این تلاش آمریکا برای تشکیل چنین ائتلاف نظامی دریایی در منطقه نوشت: «نه ایران و نه آمریکا هیچ یک مایل به وقوع یک جنگ حقیقی نیستند با این وجود بازی  که در منطقه آغاز شده می‌تواند تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد و در این میان تحریکات کشورهای سوم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت».

وی افزود: «آمریکا می‌تواند در آبهای بین‌المللی مانور برگزار کند اما تاریخ نشان داده که افزایش حضور گروه‌های نظامی آمریکایی در منطقه‌ای خاص بیش از آنکه یک عامل امنیتی در جهت برقراری و حفظ امنیت باشد، به افزایش خطر درگیری انجامیده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه گذشته (پنجشنبه) مدعی شده بود که کشتی جنگی باکسر در تنگه هرمز، یک فروند پهپاد ایرانی را که بیش از حد به آنها نزدیک شده بود، هدف قرار داده و نابود کرده بود.

 این میان، علی‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر مشارکت کشورهای زیادی در طرح تشکیل ائتلاف دریایی برای تسهیل کشتی‌رانی در خلیج فارس، منابع آگاه می‌گویند که متحدان واشنگتن تمایل چندانی برای پیوستن به این طرح ندارند.