واکنش ریاض به توقیف نفتکش متخلف انگلیسی

یک مقام ارشد دولت عربستان شامگاه یکشنبه (به وقت تهران)، با جانبداری از انگلیس مدعی شد که  ایران مسبب اتفاقات اخیر در خلیج فارس است.

اخبار بین الملل_ «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در توییتی نوشت: «هرگونه حمله علیه آزادی دریانوردی نقض قوانین بین‌المللی است. ایران باید درک کند که اقدام‌هایش در رهگیری کشتی‌ها، از جمله آخرین مورد در زمینه کشتی‌های انگلیسی کاملا غیرقابل پذیرش است.»

این مقام ارشد دولت عربستان در خاتمه این توییت نوشت: «ضرورت دارد جامعه جهانی اقدام‌هایی را برای جلوگیری از چنین رفتاری انجام دهد.»

روز جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی به دلیل نقض مقررات دریایی و رفتار خطرزا، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که روند قضایی باید در ارتباط با این کشتی طی شود.

توقیف این نفتکش انگلیسی، دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس با حمله به نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران بود، آن را در نزدیکی «جبل طارق» توقیف کردند. لندن مدعی است که این اقدام را برای ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده، اما آنطور که روزنامه «گاردین» نوشته، این اقدام به درخواست آمریکا صورت گرفته است.