هنردوست: برخی طرف‌ها به‌دنبال خرابکاری در روابط ایران و پاکستان هستند

 «مهدی هنردوست»، سفیر ایران در اسلام آباد دیروز در جمع خبرنگاران در تهران درباره درگیری مرزی اخیر در مرز ایران و پاکستان عنوان کرد: روابط ایران و پاکستان نظر به حسن ارتباطات و تعاملات دوجانبه، عموما به دلیل حسادت و تلاش‌های برخی از طرف‌های سوم برای خرابکاری در روابط روبرو است.

اخبار سیاسی- وی افزود: هر اتفاقی که در مرز رخ می‌دهد توسط کسانی است که به حسن مناسبات ایران و پاکستان بعنوان دو کشور بزرگ اسلامی و دو کشور قدرتمند منطقه نظر خوب و مساعدی ندارند و حادثه تاسف‌بار اخیر که حادثه اول نبوده، تا به یک تلاش جمعی برای ریشه‌کن کردن این حوادث شوم نرسیم، با توجه به تحرکات گروه‌های تروریستی در منطقه می‌تواند حادثه آخر هم نباشد.

هنردوست ادامه داد: اراده سیاسی تهران و اسلام آباد در مبارزه با این پدیده شوم که امروز به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده این است در این مبارزه سهیم باشند و دستاوردهای خوبی هم داشتیم چرا که گروه‌های تروریستی در منطقه به دنبال اهداف بیشتری هستند ولی با چشمان باز سربازان ایران و مرزبانان دلیرمان خیلی از این تلاشها به شکست می‌انجامد.

سفیر ایران درباره مرزبانانی که هنوز در بازداشت هستند هم گفت: در پی تلاشهای دوجانبه ۹ تن از مرزبانان آزاد شدند و به کشور بازگشتند. درباره سه نفر باقیمانده تلاش‌ها برای حفظ جان و بازگشت آنها به کشور ادامه دارد.

هنردوست همچنین درباره سرمایه‌گذاری بین ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان از اقتصادهای مکمل برخوردارند و این بستر مناسبی را برای همکاری دوجانبه از جمله سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. ایران از دانش فنی برخوردار و طرف پاکستانی نیازمند این‌گونه توانمندیهای ایران است و گرچه فشارها و محدودیتهای تحمیلی کار را در این زمینه ها سخت می‌کند، توافقات خوبی حاصل شده است و طرفین اراده‌شان بر این تعلق گرفته که در این زمینه کار کنند؛ به ویژه در زمینه‌های سرمایه گذاری مشترک و زمینه‌هایی که باعث تقویت مناسبات دو کشور همسایه می‌شوند.

سفیر ایران در اسلام آباد یادآور شد: در حال حاضر حجم روابط اقتصادی دو کشور یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است که از رشد بالای ۲۰ درصدی برخوردار بوده ولی پتانسیل عظیم دو کشور با توجه به مکمل بودن اقتصاد دو کشور می‌طلبد تلاش‌های دو طرف برای ارتقای مناسبات بیشتر شود، چرا که گام اول را بعد از نشستهای اخیر برای رسیدن به حجم پنج میلیارد دلار در سال برداشتیم.

وی درباره سفرهای دوجانبه خاطرنشان کرد: اهمیت روابط ایران و‌ پاکستان اقتضا می‌کند مراودات در سطوح مختلف بطور مرتب صورت بگیرد و این سفرها لازمه حفظ مناسبات دو کشور است.

هنردوست درباره سفر مقامات عالی‌رتبه ایرانی در پاسخ به سفر اخیر نخست‌وزیر پاکستان به تهران بیان کرد: این سفر دو ماه و نیم پیش انجام شده و در عرف دیپلماتیک نیست که پاسخ به این سرعت داده شود.