خشم پمپئو از گفت‌وگوی ظریف با رسانه‌های آمریکایی

مایک پمپئو که به آرژانتین سفر کرده است، در گفت‌وگو با واشنگتن اگزمینر در پاسخ به سوالی درباره بمبگذاری در مرکز صهیونیست‌ها در بوینس آیرس، موسوم به آمیا به تکرار ادعاهای خصمانه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در این حادثه پرداخت و مدعی شد که این، نشان می‌دهد تهدید ایران از مدت‌ها پیش وجود داشته است و باید با آن مقابله کرد.

اخبار سیاسی- وی در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس هم مدعی شد: ایران به یک نیروی منفور در منطقه تبدیل شده است و آمریکا می‌خواهد آنها را متقاعد کند که نباید سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک داشته باشند تا جهان و اسرائیل را تهدید کنند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو افزود: ما از ابزارهای زیادی برای مقابله با آنها استفاده کرده‌ایم که تحریم‌ها بیشتر از هر چیزی به کار گرفته شده است. این ابزار ایران را در مشکل بزرگی انداخته است چراکه اکنون باید تصمیمات سختی بگیرند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره دیدار ظریف با اعضای کنگره و اینکه در نهایت رئیس جمهور آمریکا و رهبری ایران تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کنند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که همیشه این رهبران ملت‌ها و کشورهای مستقل هستند که سرانجام تصمیم نهایی را می‌گیرند. این رهبران هستند که تصمیمات سخت را درباره حل این مشکلات اتخاذ می‌کنند، نه افرادی از نهاد قانونگذاری.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او گفت‌وگوی رسانه‌های آمریکایی و مقامات پیشین این کشور با وزیر امورخارجه ایران کار مناسبی است، گفت: من به رسانه‌ها اجازه می‌دهم که اگر می‌خواهند، تصمیمات بد خود را بگیرند اما مقامات پیشین که در فعالیت‌هایی حضور دارند که سیاست خارجی آمریکا را تضعیف می‌کنند، از نظر من پذیرفته و قابل قبول نیست. این کار درستی نیست. من با برخی از آنها حرف زده و از آنها خواسته‌ام که از این کار دست بکشند. آنها فرصت خود را داشتند، آنها زمان خود را داشتند، آنها تصمیمات خود را گرفتند، آنها تمام تلاش خود را به کار گرفتند. من تلاش‌هایشان را زیر سوال نمی‌برم اما وقتی زمانشان سر رسیده است، باید به تیم منتخب جدید اجازه کار دهند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره تمایل سناتور رند پاول برای تبدیل شدن به نماینده ویژه در امور ایران و رویکرد او در این زمینه بیان کرد: رئیس جمهور همیشه هر کسی را که بخواهد انتخاب می‌کند اما احساس من این است که در این مورد، رئیس جمهور چنین کاری نخواهد کرد. با این حال، رئیس جمهور باید تصمیم‌گیری کند.