غریب‌آبادی: نقش کلیدی آمانو در ارتقای اهداف آژانس و حفظ برجام از یاد نخواهد رفت

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در پی درگذشت « یوکیا آمانو » مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی درگذشت آمانو را تسلیت گفت.

اخبار سیاسی- در این پیام آمده است: «با تاسف عمیق، از درگذشت مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جناب آقای یوکیانو آمانو، مطلع شدم. خدمات وی به جامعه بین‌المللی به طور گسترده و شایانی شناخته شده و قابل تقدیر می‌باشد. در واقع، این یک فقدان بزرگ برای جامعه بین‌المللی است. نقش کلیدی وی در ارتقای اهداف آژانس و همچنین حفظ برجام، هرگز در تاریخ این سازمان از یاد نخواهد نرفت.»

غریب‌‌آبادی در این پیام می‌افزاید: «مایلم که همدردی و تسلیت صمیمانه خود را به خانواده وی، دوستان، کارمندان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مردم و دولت ژاپن اظهار کنم. همچنین، ابراز امیدواری می‌کنم که آژانس در فقدان ایشان، همچنان به سه اصل بی‌طرفی، حرفه‌ای گری و استقلال، پایبند بماند.»

یوکیا آمانو امروز (دوشنبه) در 72 سالگی درگذشت.او از اول دسامبر ۲۰۰۹ عهده‌دار این سمت بود. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در این خصوص بیانیه‌ای را صادر کرد. این بیانیه می‌افزاید: «دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاسف و اندوه عمیق فوت یوکیا آمانو دبیرکل [آژانس] را اعلام می‌کنیم. دبیرخانه [آژانس] مفتخر است که آخرین اندیشه وی در نامه استعفای خود به شورای حکام را یادآوری کند: به لطف حمایت اعضا و تعهد کارکنان، طی دهه گذشته آژانس نتایج ملموسی را در پیشبرد هدف "اتم‌ها برای صلح و توسعه" به‌دست آورد. من از دستاوردهایمان بسیار مفتخر هستم و از اعضای آژانس نیز قدردانی می‌کنم».

آژانس همچنین اعلام کرد که پرچم‌های این سازمان در کشورهای عضو، به صورت نیمه‌افراشته درمی‌آید.

خبر درگذشت آمانو در حالی منتشر شده که رسانه‌های خارجی هفته گذشته گزارش داده بودند آمانو خواستار آن است که تا پیش از ماه مارس (اسفند) سال آینده میلادی، به دلیل مشکلات جسمی سمت مدیرکلی آژانس را به فرد دیگر واگذار کند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در پیامی درگذشت آمانو را تسلیت گفت و از نقش او در بستن پرونده (PMD) و صدور 15 گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی کامل ایران به برجام تجلیل کرد.