ادعای پمپئو: دیپلماسی اولین ابزار ما برای حفظ منافع‌‌مان است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرد واشنگتن شرکت چینی «ژو‌های ژنرونگ» و مدیرعامل آن را به علت انتقال و خرید نفت ایران، به  فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

اخبار سیاسی_ این مقام آمریکایی با تکرار اتهامات همیشکی خود علیه ایران افزود: واشنگتن در راستای راهبرد فشار حداکثری به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ادامه می‌دهد و هر شرکت چینی که از این سیاست پیروی نکند، تحریم خواهد شد.

وی با این حال مدعی شد:  اولین ابزار ما برای حفظ منافع‌مان، دیپلماسی است،  اما اکنون دوران بسیار خطرناکی را پشت سر می گذاریم!

وزیر امور خارجه آمریکا با فراموشی صدها مورد دخالت، ترور و جنایت این کشور در مناطق مختلف جهان و همچنین تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران گفت: از ایران می خواهیم رفتاری عادی داشته باشد و نه خصمانه!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت امسال در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت. در عین حال، ایران تهدید کرد که در مرحله بعد پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد که اواسط تیر این تهدید را اجرایی و همچنین تأکید کرد اگر اروپا تا دو ماه دیگر همچنان به تعهدات برجامی خود عمل نکند، بخش دیگری از تعهدات برجامی را کنار می‌گذارد.

وزارت امور خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به شرکای اروپایی برجام و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که چنانچه کشور‌های اروپایی در یک بازه ۶۰ روزه طبق تعهدات خود شرایط فروش نفت و انجام امور بانکی ایران را تسهیل نکنند، ایران گام دوم خود را برای کاهش تعهدات در برجام عملی خواهد کرد.

با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، یکشنبه گذشته در نشستی خبری اعلام کردند که ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود و در چارچوب حقی که در این توافق وجود دارد، از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد.