یورونیوز: عمان میانجی ایران و انگلیس می‌شود

در گزارش شبکه خبری یورونیوز آمده است، وزیر امورخارجه عمان قرار است به زودی برای گفت وگو با مقامات ایرانی در خصوص تنش‌های جاری در خلیج فارس به تهران سفر کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که عمان روابط خوبی با دو طرف مناقشه دارد و پیش از این نیز برای حل مسئله هسته‌ای ایران میان تهران و واشنگتن میانجی گری کرده است.

اخبار سیاسی- اما به نظر می‌رسد، این بار مأموریت وزیر خارجه عمان در سفر به تهران متفاوت است.

این سفر پس از تقابل ایران و انگلیس بر سر توقیف نفتکش‌های دو طرف صورت می‌گیرد که می‌تواند نشانه‌ای دال بر تلاش عمان برای حل این مناقشه از راه دیپلماتیک باشد.

وزارت امورخارجه عمان در همین خصوص با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امورخارجه روز شنبه آینده برای گفت وگو در باره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه به ایران سفر خواهد کرد.»

سلطان نشین عمان که به همراه ایران کنترل تنگه هرمز را در دست دارد روز یکشنبه خواستار آزادی نفتکشی شده بود که عصر روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) هنگام تردد با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم جمعه گذشته اعلام کرد، کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس نیز دیروز (یکشنبه) با انتشار پیامی در توئیتر که در رسانه‌های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می‌خواهند تنش‌های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی‌ها افزایش دهند، مهار کند.

وی این تحولات را خطرناک و نسنجیده، در مقطع زمانی حساسی در منطقه توصیف و تصریح کرد که ایران برای مواجهه با سناریوهای مختلف قوی و آماده است.