شگفتی پنتاگون از توانمندی‌های نظامی ایران

6 روز از ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که ناوشکن «یواس‌اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرد، گذشته ولی او هیچ‌گونه اطلاعات و شواهد مستندی ارائه نکرده است و همین امر نادرست بودن این اظهارات را نشان می‌دهد. موضوع مهم در این مورد این است که چگونه پهپاد ایرانی موفق شد از ناوشکن غول‌پیکر تصویربرداری بکند بدون آن‌که سامانه‌های دفاعی آمریکا آن را رصد کنند.

اخبار سیاسی-​ روزنامه‌های آمریکایی مانند «نیویورک تایمز» و «واشنگتن‌پست» و نشریه‌هایی مانند «نیوزویک» یک‌سره ترامپ را به دروغ‌گویی و حرف مفت زدن متهم می‌کنند ولی هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد که او اظهاراتی دروغ درباره ساقط کردن پهپاد ایران در آب‌های خلیج فارس مطرح کند؛ چرا که این امر با هیبت و اعتبار ارتش آمریکا ارتباط دارد.

ترامپ ادعا کرد که پهپاد ایرانی ساقط شده است. موضوع عجیب و غریب، سکوت پنتاگون و ندادن داده‌هایی درباره عملیات رصد است تاکنون فایلی درباره ساقط کردن پهپاد و حتی لاشه‌های آن منتشر نشده است.

در حالی که سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای رسمی ادعای ترامپ درباره ساقط کردن پهپاد ایرانی را تکذیب کرد و سپس با انتشار تصاویر پهپادها از ناوچه آمریکایی، دروغین بودن این ادعا را به‌صورت مستند نشان داد.

مسئله دیگر ادعای ترامپ مبنی بر ساقط کردن یک پهپاد توسط ناوشکن نیست بلکه این موضوع، که چگونه ایران با انتشار فیلمی از ناوشکن باکسر در آب‌های خلیج فارس، پاسخ داد. ناوهای هواپیمابر و ناوشکن‌هایی مانند باکسر دارای قابلیت‌های تهاجمی و دفاعی شگرفی هستند و هر شیء پرنده‌ای، خواه هواپیما، یا پهپاد یا موشک را که در فاصله نزدیک به این ناوشکن‌ها یا هوایپمابرها باشد، ساقط می‌کنند.

موضوع تعجب‌آور که مایه نگرانی کارشناسان نظامی آمریکایی شده، این است: چگونه ایران موفق به ساخت پهپادهایی شده است که به رادارهای آمریکایی نفوذ و از کشتی‌های جنگی از جمله ناوشکن‌ها تصویربرداری می‌کنند، این نخستین بار نیست بلکه از سال‌ها پیش اتفاق می‌افتد، پنتاگون تکذیب کرد و ایران فیلم تصویربرداری پهپاد از ناو را منتشر کرد.

بدون تردید، نگرانی واقعی بر رهبران پنتاگون حاکم شده است؛ چرا که آنها متوجه شده‌اند که اگر پهپادی موفق به عبور از رادارهایی آمریکایی شود پس می‌تواند موشک‌هایی را حمل کند و کشتی‌های نظامی آمریکا را هدف قرار دهد.

طی یک ماه، پنتاگون از توانمندی‌های نظامی ایران شگفت‌زده شده است؛ سامانه‌های دفاعی ایران پهپاد پیشرفته «گلوبال هاوک» را ساقط و هواپیمای «پوسایدون8» را که از قابلیت پنهان شدن برخوردار است، رصد کنند، فراتر از آن، حالا پهپادهای ایران بر فراز ناوشکن باکسر پرواز می‌کنند بدون آن‌که سامانه‌های نابودکننده موفق به رصد آن شوند و این به این معنی است که آنها می‌توانند در صورت لزوم، به کشتی‌های نظامی حمله کنند.