تاکید وزرای خارجه روسیه و فرانسه بر اتخاذ گام‎‌های ویژه حفظ برجام

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی او امروز (سه شنبه) در گفت‌وگویی تلفنی بر اتخاذ گام‌های ویژه به منظور حفظ توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام، تاکید کردند.

اخبار سیاسی_ بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه لاوروف و لودریان در این گفت ‌وگوی تلفنی درباره توافق هسته‌ای ایران و نتایج انتخابات پارلمانی در اوکرین به بحث پرداختند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد (وزرای دو طرف) بر ادامه اتخاذ گام‌های ویژه به منظور حفظ برجام و کاهش تنش‌ها با ایران تاکید کردند. همچنین دو طرف به تبادل نظر درباره نتایج انتخابات پارلمانی اوکراین پرداختند. آن‌ها لزوم اجرای کامل توافقنامه مینسک را مجددا مورد تائید قرار دادند.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد لاوروف و لودریان لزوم پایان دادن به تنش‌ها و برگزاری روند سیاسی در لیبی بدون هیچ پیش شرطی را یادآور شدند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم خود را آغاز کرد. مقامات ایران یکشنبه گذشته رسماً اعلام کردند ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد. وزارت امور خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به شرکای اروپایی برجام و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که چنانچه کشور‌های اروپایی در یک بازه ۶۰ روزه طبق تعهدات خود شرایط فروش نفت و انجام امور بانکی ایران را تسهیل نکنند، ایران گام دوم خود را برای کاهش تعهدات در برجام عملی خواهد کرد.

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته تنها ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند که بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته و توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا و تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام را ندارد.