با اشاره به سفر هیات حماس به تهران

یک کارشناس مسائل فلسطین با بیان این‌که تنها تکیه گاه جنبش‌های فلسطین، ایران است، گفت: برقراری رابطه بین حماس و دمشق می‌تواند به افزایش سطح کیفی مبارزات ملت فلسطین کمک کند.

اخبار سیاسی- حسن هانی زاده در ارزیابی خود از سفر هیات بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اظهار کرد: سفر صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه وی به تهران و دیدار این هیات با رهبری در این شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: تلاش کشورهای مرتجع عرب مخصوصا حوزه خلیج فارس برای برقراری رابطه آشکار با رژیم صهیونیستی، مساله شکست طرح معامله قرن که با تلاش ایران و محور مقاومت این طرح خطرناک خنثی شد، شرایط سوریه که در حال خروج از بحران نفس‌گیر هشت ساله است و همچنین شرایط آمریکا و غرب برای تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف محور مقاومت از جمله موضوعاتی بود که نگرانی‌هایی را برای رهبران حماس و جهاد اسلامی به وجود آورده است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: بنابراین تنها تکیه گاه جنبش‌های فلسطین، ایران است که با تحمل فشارهای اقتصادی و سیاسی همچنان از مبارزات ملت فلسطین حمایت می‌کند.

هانی زاده یادآور شد: با توجه به گسست میان حماس و سوریه بعد از آغاز بحران سوریه در سال 2011 ، حماس درصدد ترمیم روابط خود با دمشق است لذا رهبران حماس از طریق تهران درخواستی در این زمینه داشتند تا حماس دفاتر خود را در سوریه بازگشایی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در دیداری که مقامات حماس با رهبری داشتند در جریان این دیدار بر اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله تاکید شد که گفته بود در آینده در مسجد الاقصی نماز می‌خوانیم. که این همان استراتژی محور مقاومت است که عملیاتی خواهد شد.

این کارشناس مسائل فلسطین گفت:‌ موضوع دیگر مطرح شده این بود که حماس در سال‌های گذشته برای مقابله با رژیم صهیونیستی از سنگ استفاده می‌کرد اما امروز ملت فلسطین از قدرت بازدارندگی برخوردار شده و دارای موشک‌های نقطه زن است و این تغییر بسیار استراتژیک در مبارزات جنبش‌های فلسطینی است.

هانی‌زاده ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه و حماس و عدم پذیرش طرح معامله قرن؛ حماس برای بازنگری در سیاست‌های خودش و حمایتی که ایران از فلسطین دارد، این سفر را انجام داده است تا هم به مردم جهان و هم ملت‌های عرب منطقه ثابت کند که رژیم‌های مرتجع عرب در کنار رژیم صهیونیستی هستند و تنها ایران است که از فلسطین حمایت می کند.

وی همچنین با بیان این‌که سوریه به‌عنوان عمق استراتژیک جنبش های فلسطینی تلقی می‌شود،‌ گفت: مشکل و گسستی که بین حماس و دمشق به وجود آمده ناشی از ارزیابی‌ اشتباه اخیر رهبران حماس از بحران سوریه بود که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا بار دیگر رابطه حماس و دمشق تقویت شود و این اتفاق عقبه محکمی برای حماس خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: برقراری رابطه بین حماس و دمشق می‌تواند به افزایش سطح کیفی مبارزات ملت فلسطین کمک کند. زیرا سوریه می‌تواند پایگاه محکمی برای حماس و ملت فلسطین باشد.