هدف انگلیس در تنگه هرمز

وزارت دفاع بریتانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که تمامی کشتی‌های دارای پرچم انگلیس را که از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور می‌کنند، تحت اسکورت و محافظت خود قرار می‌دهد.

اخبار سیاسی_ به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع بریتانیا با صدور بیانیه‌ای از دستور بندن برای اسکورت تمامی کشتی‌های تجاری این کشور که از تنگه هرمز و آب‌های جنوب ایران عبور می‌کنند، خبر داد.

در این بیانیه که برای خبرگزاری فرانسه ارسال شده، آمده است: «نیروی دریایی سلطنتی موظف شد کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز با پرچم بریتانیا، چه به‌صورت گروهی و چه به‌صورت انفرادی، همراهی کند. اطلاعیه قبلی نیز درباره عبور آنها از [تنگه هرمز] نیز باید صادر شود».

پیش از این نیز سخنگوی دولت انگلیس گفته بود برای دفاع از آزادی ناوبری، نیروی دریایی تمام کشتی‌های تجاری انگلیسی را در خلیج فارس اسکورت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سخنگوی دولت انگلیس با بیان اینکه اسکورت کشتی‌های تجاری به‌صورت گروهی یا انفرادی خواهد بود، توضیح داد: «آزادی ناوبری برای نظام تجاری بین‌المللی و اقتصاد جهانی حیاتی است و ما هر کاری که بتوانیم برای حفاظت از آن انجام می‌دهیم».

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌اگزمینر» پیشتر گزارش داده بودانگلیس در حالی به دنبال تشکیل ناوگانی اروپایی در خلیج فارس است که خود این کشور کشتی کافی برای این طرح ندارد. 

نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس را در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف کرد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند.

این در حالی است که دولت محلی جبل طارق که تحت حاکمیت لندن است روز 13 تیر، یک فروند نفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس 1» را در مدیترانه توقیف کرده است. بهانه توقیف این کشتی، حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است.

اقدام انگلستان در شرایطی صورت گرفته که بسیاری آن را هم‌راستا با تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران، پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارزیابی می‌کنند. ایران با تاکید بر اینکه توقیف گریس 1 به منزله دزدی دریایی است، اعلام کرده که این اقدام لندن بی‌پاسخ نخواهد ماند.