نامه لاریجانی به روحانی برای ارائه گزارش سالانه به مجلس

 علی‌ اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده 235 آئین‌نامه داخلی پارلمان، رئیس جمهور و وزرا باید مرداد ماه هر سال به نمایندگان درباره عملکرد دولت گزارش دهند، گفت: این گزارش باید براساس برنامه ارائه شده در زمان رأی اعتماد وزرا و همچنین طبق تکالیف و ماموریت‌هایی که بر اساس اسناد بالادستی بر عهده وزرا است تدوین شود و آنها عملکرد وزارتخانه متبوع در سال گذشته و برنامه خود برای سال آینده را ارائه دهند.

اخبار سیاسی- وی افزود: پیش از این معاونت نظارت مجلس مکاتباتی با دولت درباره اینکه رئیس جمهور و وزرای طبق آئین‌نامه داخلی مجلس مکلف هستند گزارش عملکرد حوزه کاری خود را به وکلای ملت ارائه دهند، داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه طبق این قانون رئیس جمهور به وکلای‌ملت پاسخگو می‌شود، ادامه داد: این گزارش‌ها به نوعی بررسی و ارزشیابی عملکرد یک ساله دولت است و پس از ارائه آنها از سوی دولت به هیئت رئیسه پارلمان، هیئت رئیسه این گزارشات را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه می‌دهد.

یوسف نژاد با بیان اینکه  معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در جریان وضعیت این گزارشات قرار می‌گیرند، اضافه کرد: طبق ماده 236 آئین‌نامه داخلی پارلمان، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید ظرف یک ماه گزارش  عملکرد وزرا و رئیس جمهور را بررسی و جمع‌بندی نهایی را به هیئت رئیسه قوه مقننه ارائه دهند و این گزارش‌ها باید بلافاصله در دستور کار صحن قرار گیرد.

نماینده مردم ساری در مجلس تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون‌ها در جلسه علنی گزارشات خود را قرائت می‌کنند و وزرا و رئیس جمهور نیز از عملکرد کاری خود دفاع می‌کنند و باید بتوانند نمایندگان را نسبت به عملکرد یک ساله خود قانع کنند.

عضو فراکسیون امید در مجلس اظهار داشت: این اقدام به نوعی جنبه نظارتی و ارزشیابی مجلس از عملکرد دولت را به دنبال دارد، ضمن اینکه به نوعی رأی اعتماد مجدد نمایندگان به وزرا است.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه نامه رئیس مجلس به دولت ارسال شده تا گزارش عملکرد خود را در مرداد ماه به مجلس ارائه دهند، یادآور شد: هیئت رئیسه پارلمان نیز پیش از این معیار‌ها و شاخص‌هایی که وزرا و رئیس جمهور باید بر اساس آن چارچوب گزارش خود را تدوین کنند به دولت ارسال کرده‌ است.