مواضع ضدایرانی تنها مسئله مهم برای آمریکا در روابط با عربستان است

"اس ار اف" سوئیس به مسئله وفاداری بالای دونالد ترامپ به متحد منطقه ای خود عربستان سعودی پرداخته و نوشت: این جای تعجب ندارد که رئیس جمهور آمریکا تحریم ارسال تسلیحات به عربستان سعودی را وتو کرده است

اخبار بین الملل- در بهار سال جاری میلادی هم پارلمان آمریکا می خواست با رای هایی همچنین از طرف جمهوریخواهان همکاری واشنگتن با ریاض در جنگ یمن را متوقف کند که البته در آن زمان هم ترامپ این ایده را وتو کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه قطعنامه کنگره را که خواستار ممنوعیت فروش اضطراری و فوری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده بود، رد کرده است.

بعید به نظر می رسد که کنگره آمریکا دو سوم آراء لازم برای از بین بردن وتوی ترامپ را در اختیار داشته باشد و ظاهرا بار دیگر تلاش نمایندگان آمریکایی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان و امارات ناکام خواهد ماند.

سنای آمریکا 20 ژوئن یعنی 30 خرداد ماه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار لغو برنامه ترامپ برای استفاده از قدرت و اختیارات ویژه با هدف فروش تسلیحات به عربستان سعودی شده بود.

ترامپ پیش از این با اعلام وضعیت فوق العاده در قبال ایران به کنگره اطلاع داده بود که قصد فروش 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی را دارد.

بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور می تواند با اعلام وضعیت فوق العاده ملی از قدرت و اختیارات ویژه اش برای فروش تسلیحات بدون مجوز کنگره استفاده کند. تلاش ترامپ برای دور زدن کنگره و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و متحدانش با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب روبرو شده است.

قرارداد 8 میلیارد دلاری آمریکا و عربستان سعودی شامل 120 هزار فروند موشک هدایت شونده، پشتیبانی از جنگنده های اف 15 سعودی و موشک های ضد تانک و مسلسل های کالیبر 50 است.

دونالد ترامپ درباره این قرارداد تسلیحاتی 8 میلیارد دلاری با عربستان این طور استدلال می کند که در اینجا پای منافع صنعت تسلیحات آمریکا در میان بوده و از طرف دیگر مسئله وظیفه ایالات متحده برای اینکه به متحدان خود وفادار باقی بماند مطرح است.

اس ار اف سوئیس در ادامه نوشت: اولین استدلال ترامپ قابل قبول است. فروش تسلیحاتی به ارزش 8 میلیارد دلار معامله کوچکی نیست هر چند که کم تر از 5 درصد صادرات تسلیحات سالانه آمریکا را شامل می شود. انصراف دادن روی چنین معامله تسلیحاتی برای آمریکای زره پوش قابل تحمل اما دردناک است و منافع این صنعت آمریکا برای ترامپ مهم است. از طرفی اصرارهای مداوم ترامپ برای اینکه اروپاییان پول بیشتری را در زمینه نظامی هزینه کنند منجر به این نشده که غول های تسلیحاتی آمریکا امکان فروش بیشتری را در اروپا به دست آورند.

اما استدلال دیگر ترامپ در این باره مبنی بر لزوم وفاداری به متحدان کم تر قابل قبول است. ترامپ درباره پادشاه نفت جهان (عربستان سعودی) این اصل را در اولویت قرارداده است. این اصل درباره بقیه متحدان ترامپ و بخصوص اروپاییان به این اندازه اهمیت ندارد.

مناسبات دو سوی آتلانتیک تحت ریاست جمهوری ترامپ به لحاظ تاریخی در وضعیت بدی قرار گرفته است. ترامپ همواره متحدان اروپایی خود را تهدید کرده و با اظهارات خود انسجام در ناتو را در معرض خطر قرار می دهد. همچنین وی درباره دیگر متحدان خود از جمله ژاپن و کره جنوبی نیز این اصل را رعایت نمی کند و دوست دارد به آن ها شلاق بزند.

اما سعودی ها بر خلاف دیگر متحدان آمریکا شرایط خیلی خوبی دارند. حتی قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود، جمال خاشقچی هم خللی در این مسئله ایجاد نکرد. حمایت های آمریکا از عربستان سعودی امری تزلزل ناپذیر است.

برای یادآوری می توان گفت که اولین دیدار دولتی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم درست به ریاض انجام شد و در آنجا ترامپ به طرز شرم آوری خانواده سلطنتی عربستان را مورد تفقد خود قرار داد. به این ترتیب مشخص شد که ترامپ با دیکتاتورها خیلی بهتر از دموکرات ها می تواند مراوده کند. انتقاد از عربستان سعودی به دلیل شرایط بد حقوق بشر در این کشور مسئله ای است که ترامپ به آن فکر هم نمی کند. برای ترامپ تنها این مسئله مهم است که آمریکا و عربستان در قبال ایران مواضع مشابهی دارند.

این در حالی است که در مجموع حمایت و علاقه به عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا کاهش می یابد و این وضعیت در عموم، رسانه ها و همچنین در پارلمان این گونه است. این دومین بار بود که در پارلمان تصمیمی علیه عربستان سعودی گرفته شد و توسط ترامپ وتو شد.

با این حال ترامپ می تواند موقتا به وفادرای خود نسبت به عربستان سعودی ادامه دهد. رای ها علیه عربستان سعودی در جمهوریخواهان به اندازه ای نیست که دو سوم اکثریت را بدست آورده و بتواند وتوی ترامپ را رفع کند. برای این منظور باید نمایندگان جمهوریخواه بیشتری به این صف ضد عربستان بپیوندند. فعلا پیش بینی نمی شود که این اتفاق رخ دهد. پس ترامپ همچنان می تواند به سیاست های خود در قبال عربستان سعودی ادامه دهد.