هدف سفر امروز «یوسف بن علوی» به تهران چیست؟

 امروز شنبه ۵ مرداد، تهران یک میهمان ویژه دارد؛ «یوسف بن علوی» وزیر خارجه ۷۴ ساله عمان، قرار است امروز به میهن اسلامی ما سفر کند و با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کند.

اخبار سیاسی- وزارت خارجه عمان پیش تر اعلام کرده بود، سفر بن علوی به تهران، در چارچوب روابط دو جانبه میان مسقط و تهران و به منظور رایزنی مستمر میان طرفین به ویژه درباره تحولات اخیر منطقه انجام می‌شود.

از سویی دیگر برخی رسانه‌ها، تنش میان ⁧ تهران و لندن ⁩ و حوادث اخیر در ⁧ خلیج‌ فارس را ⁩ سوژه رایزنی‌های ظریف و بن‌علوی دانسته‌اند و حضور وزیر خارجه عمان در ایران را با سفر هفته گذشته «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تهران، در یک راستا دانسته‌اند.

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان بعدازظهر روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت نیز به تهران سفر کرده بود. در جریان آن سفر، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای چنین گمانه‌زنی کردند که بن‌علوی به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا به تهران سفر کرده است، اما در همان مقطع، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: وزیر خارجه عمان در تهران درباره مسایل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای صحبت کرد. اصلا در صبحت ظریف و بن‌علوی بحث میانجیگیری نبوده است.  

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه (۵ خرداد) در آغاز سفر منطقه‌ای خود در مسقط با «یوسف بن علوی بن عبدالله» وزیر مسئول در امور خارجه عمان دیدار کرد. در این دیدار آخرین وضعیت منطقه و تحولات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عراقچی در این ملاقات ضمن تاکید بر اهمیت صلح و امنیت در منطقه مهم خلیج فارس، نسبت به سیاست‌های مخرب آمریکا و برخی متحدان آن کشور در منطقه هشدار داد.

وی با رد هر گونه گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش در منطقه نیست، پایان تحریم‌ها و بهره‌مندی همه کشورهای منطقه از منافع همکاری‌های اقتصادی را متضمن آرامش و ‌ثبات در منطقه دانست و گفت: اعمال تحریم علیه ایران یک تجربه شکست خورده است که پیش از این بارها امتحان شده بود.

وزیر امور خارجه عمان نیز در این ملاقات با تائید شرایط خطیر منطقه بر لزوم خویشتن‌داری همه طرف‌ها تاکید کرده و خواستار ادامه رایزنی های نزدیک دو کشور گردید.

عراقچی همچنین در ملاقات جداگانه‌ای با «بدر البوسعیدی» قائم مقام وزارتخارجه عمان، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن در تمامی زمینه ها را مورد بحث و بررسی قرار داد.