عراقچی: توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل طارق نقض برجام بود

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) پیش از برگزاری نشسست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت‌وگویی عنوان کرد: در طول یک ماه گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاب می‌کرد که یک دور دیگر جلسه کمیسیون مشترک را به صورت فوق العاده داشته باشیم.

اخبار سیاسی- وی افزود: در این یک ماه کاهش تعهدات ایران وارد مرحله عملیاتی شد و گزارشات آژانس در این خصوص منتشر شد، آمریکا به شورای حکام مراجعه کرد و خواست که این موضوع را در شورای حکام مطرح کند و کشورهای اروپایی موضع معقولی را در شورای حکام گرفتند و گفتند جای بررسی موضوعات برجام در شورای حکام نیست و در سازوکارهای داخل برجام است که شامل کمیسیون مشترک می‌شود و از نظر آنها موضوع باید در کمیسیون مشترک رسیدگی می‌شد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: همزمان تحولاتی هم رخ داد از جمله توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل طارق که از نظر ما نقض برجام به حساب می آید و نباید کشورهای عضو برجام هیچ مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند و این خلاف برجام است و برخی تحولات دیگری هم رخ داد که از نظر ما نقض تعهدات کشورهای باقیمانده در برجام، آمریکا به جای خودش، بود و یا قصور آنها در انجام تعهداتشان بود.

عراقچی عنوان کرد: ما و کشورهای اروپایی متقاضی این جلسه (نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام ) بودیم و نتیجه این شد که جلسه فوق العاده‌ای دیگری داشته باشیم که امروز برگزار می‌شود و به شکایات و نکاتی که طرفین از هم دارند رسیدگی خواهد شد.

*خواهان جلسه نمایشی و گرفتن عکس نیستیم

وی گفت: در جلسه گذشته تصمیم گرفتیم نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه عضو برجام را داشته باشیم که این موضوع هنوز در دستورکار است و امیدواریم بتوانیم سریع‌تر یک دستورکار ملموس و تعیین کننده و نتایج روشن برای جلسه وزرا را آماده کنیم. خواهان جلسه نمایشی و گرفتن عکس نیستیم و خواهان جلسه‌ای هستیم که دارای نتایج روشن باشد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: یکی از موضوعات جلسه امروز بحث و تصمیم گیری درباره جلسه وزرای خارجه دستورکار آن و نتیجه آن خواهد بود.

عراقچی درباره اینکه جلسات دوجانبه یا سه‌جانبه در حاشیه نشست امروز کمیسیون برگزار خواهد شد؟ نیز گفت: همیشه در حاشیه نشست‌های کمیسیون مشترک جلسات دوجانبه یا سه جانبه و چندجانبه خواهیم داشت و این بار هم مستثنا نیست.

نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام قرار است ظهر امروز به وقت وین با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا و به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود. نشست قبلی هفتم تیر ماه در وین برگزار شده بود.