لندن: حفاظت از کشتی‌های خود در خلیج‌فارس را ادامه می‌دهیم

در حالی که انگلیس و آمریکا در هفته‌های اخیر با اقداماتی به تشدید تنش در خلیج فارس دامن زده‌اند، یک مقام ارشد دولت انگلیس مدعی تلاش برای آزادی دریانوردی در این منطقه شد.

اخبار سیاسی-  به نوشته وبگاه انگلیسی «پلیموث»، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس یکشنبه گفت که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز نه تنها برای انگلیس، بلکه برای همه شرکا و متحدان بین‌المللی این کشور مهم است.

وزیر دفاع انگلیس در این باره اظهار داشت: «کشتی‌های تجاری باید برای سفر قانونی و تجارت امن در هر نقطه از جهان آزاد باشند. من خوشحالم که کشتی "ایچ‌ام‌اس دانکن" در کنار رزمناو "مونتروز " کمک به حفاظت از این مسیر مهم را ادامه خواهد داد.»

جمعه بیست ‌و هشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف شد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی نیز حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است.

به گزارش وبگاه پلیموث، وزیر دفاع انگلیس در ادامه سخنان خود گفت: «در حالی که در پی راه حل دیپلماتیک (برای حل تنش) و بدون همراهی نظامی هستیم، با این وجود نیروی دریایی انگلیس تا زمان تحقق این واقعیت حفاظت از کشتی‌های انگلیسی را ادامه خواهد داد.»

امروز دومین کشتی جنگی انگلیس به دیگر رزمناو این کشور در تنگه هرمز پیوسته است.